17 Μαρτίου 2019

«Στο δημόσιο τομέα δεν ήταν ποτέ προτεραιότητα οι Ψηφιακές Τεχνολογίες»

...επισημαίνει η Γιώτα Παπαρίδου, Α' Εκτελεστική Αντιπρόεδρος του ΣΕΠΕ. Εκθεση του ΟΟΣΑ αναφέρει ότι στην Ελλάδα πιθανόν ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός να δημιουργεί μεσοπρόθεσμα περισσότερους κινδύνους παρά οφέλη


(Για να δείτε τον πίνακα στην πλήρη μορφή του πατήστε ΕΔΩ)


Με περισσότερους κινδύνους σε σχέση με τα οφέλη συνεπάγεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην Ελλάδα, συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣA.Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων έρευνα του ΟΟΣΑ με τίτλο «How’s Life in the Digital Age?», η οποία καταγράφει πώς ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός επηρεάζει έντεκα βασικές παραμέτρους στην καθημερινότητα των ανθρώπων και ειδικότερα :
 εισόδημα και πλούτος, θέσεις εργασίας και αποδοχές, στέγαση, κατάσταση υγείας, εκπαίδευση και δεξιότητες, ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, κοινωνική δέσμευση και διακυβέρνηση, κοινωνικές συνδέσεις, περιβαλλοντική ποιότητα, προσωπική ασφάλεια και υποκειμενική ευημερία.

Στην έκθεση αυτή περιγράφεται μεταξύ άλλων και «Πώς είναι η ζωή στην ψηφιακή εποχή στην Ελλάδα;». Σύμφωνα με την Εκθεση η πρόσβαση και η χρήση του Διαδικτύου, καθώς και η ποικιλία των δραστηριοτήτων που χρησιμοποιούν οι χρήστες για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους στην Ελλάδα βρίσκονται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τις 33 χώρες – μέλη του ΟΟΣΑ.  Έτσι, η χώρα μας κατατάσσεται στην 24η θέση (στις 33) ως προς την διαθεσιμότητα online δραστηριοτήτων και στην 22η θέση σχετικά με τις διαθέσιμες online υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης προς τους πολίτες.
Ταυτόχρονα, το επίπεδο ανισότητας των χρήσεων του Διαδικτύου είναι από τις υψηλότερες από τις χώρες του ΟΟΣΑ. Στην αγορά εργασίας, οι βιομηχανίες πληροφορικής δεν επενδύουν σημαντικά στην απασχόληση και πολλές θέσεις εργασίας κινδυνεύουν από την αυτοματοποίηση σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ. Ωστόσο, λίγοι εργαζόμενοι ανησυχούν για επιπρόσθετη εργασία εκτός του ωραρίου τους.
Παράλληλα, οι ψηφιακές δεξιότητες του ενήλικου πληθυσμού είναι μεταξύ των χαμηλότερων στον ΟΟΣΑ και οι μαθητές στην Ελλάδα έχουν μειωμένη πρόσβαση στους ψηφιακούς πόρους στα σχολεία, αλλά μόνο το 4% των φοιτητών αναφέρει ότι βιώνει τον ηλεκτρονικό αποκλεισμό, το οποίο αποτελεί το χαμηλότερο ποσοστό στον ΟΟΣΑ.
Ενώ οι πολίτες της Ελλάδας δεν χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο πολύ για τις αγορές τους, τις καταναλωτικές τους συνήθειες, τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ή ακόμα στο να αναζητήσουν εργασία, εκτιμούν όμως ότι με τις online συνδέσεις εκτίθενται σε μεγάλο βαθμό στην παραπληροφόρηση.
Στο γενικό της πλαίσιο η έρευνα του ΟΟΣΑ, υπογραμμίζει επίσης, ότι υπάρχουν 39 βασικές επιπτώσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού στην ευημερία των ανθρώπων σε όλες τις χώρες μέλη του. Οι επιπτώσεις αυτές μπορεί να έχουν και θετικό πρόσημο καθώς οι ψηφιακές τεχνολογίες επεκτείνουν τα όρια της διαθεσιμότητας πληροφοριών και ενισχύουν την ανθρώπινη παραγωγικότητα. Την ίδια στιγμή όμως, μπορεί να συνεπάγονται με κινδύνους για την ευημερία των ανθρώπων, που προέρχονται από τον κυβερνο-εκφοβισμό αλλά και την παραπληροφόρηση ή παραβιάσεις στον κυβερνοχώρο.
Εν ολίγοις, η ψηφιοποίηση για την ευημερία των ανθρώπων θα απαιτούσε την οικοδόμηση ίσων ψηφιακών ευκαιριών, την ευρεία ψηφιακή παιδεία και την ισχυρή ψηφιακή ασφάλεια.

Γιώτα Παπαρίδου: "Θα επιφέρει όφελος στη χώρα μας η ψηφιακή μας αναβάθμιση" 

Σχολιάζοντας στο ICTplus.gr  την έκθεση του ΟΟΣΑ η Γιώτα Παπαρίδου, Α' Εκτελεστική Αντιπρόεδρος του ΣΕΠΕ, μας τόνισε ότι "Στον Δημόσιο τομέα δεν ήταν ποτέ προτεραιότητα οι Ψηφιακές Τεχνολογίες. Τα τελευταία χρόνια δεν έχει υλοποιηθεί σχεδόν τίποτε στο ελληνικό δημόσιο οπότε είναι επόμενο να παραμένεις πίσω και το χάσμα να μεγαλώνει".

Από την άλλη πλευρά στον ιδιωτικό τομέα, όπως μας ανέφερε η Γιώτα Παπαρίδου"γίνονται κάποια βήματα, ίσως να μην είναι αρκετά. Όμως τα τελευταία χρόνια έχει φύγει πάρα πολύς κόσμος και το κομμάτι του brain drain, αφορά δικό μας κόσμο, με αποτέλεσμα το γεγονός αυτό να έχει επίπτωση και σε αυτού του είδους τα θέματα. Βασικά όμως βλέπουμε και με βάση στοιχεία του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου βλέπουμε ότι η αγορά έχει μία μείωση και μία στασιμότητα, η οποία υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια. Η στασιμότητα και μείωση εμφανίζεται από το 2007 και μετά, με μία εξαίρεση το 2014 και το 2017, που είχαμε κάποιες μικρές θετικές επιδόσεις. Την ίδια στιγμή και παρά την κρίση και του μεγάλου brain drain, εξακολουθούμε και έχουμε πολλές επιχειρήσεις του κλάδου ανά την Ελλάδα με πολλούς εργαζόμενους, οι οποίοι φτάνουν τους 260.000".

Σε ό,τι αφορά στα βήματα που πρέπει να γίνουν η Γιώτα Παπαρίδου επισημαίνει ότι "θα πρέπει να γίνουν βήματα για να μπορέσουν να προχωρήσουν τα πράγματα. Την βλέπουμε και άμεσα την εξέλιξη των πραγμάτων με την γνώση". 


Χαρακτηριστικά ανέφερε το Πρόγραμμα  εκπαίδευσης ανέργων από 18 έως 24 ετών που υλοποίησε ο ΣΕΠΕ, το οποίο  "απευθυνόταν σε μια δύσκολη ηλικία, γιατί ήταν άνθρωποι που δεν πήγαιναν σε καμία σχολή. Εκπαιδεύτηκαν σε διάφορα κομμάτια όπως βάση δεδομένων, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, προγραμματισμό και στην συνέχεια πιστοποιήθηκαν. Συνολικά εκπαιδεύσαμε 2.990 άνεργους. Στην συνέχεια κάναμε μία έρευνα στους εκπαιδευόμενους, όπου απάντησαν περίπου 1.600 από τους 2.990. Το εντυπωσιακό ήταν ότι το 25% απ’ αυτούς είχε βρει ήδη δουλειά μετά την εκπαίδευση. Ήταν ένα ποσοστό πολύ μεγάλο που δεν το περιμέναμε. Γεγονός που αποδεικνύει ότι σε πάρα πολλά θα φέρει όφελος η ψηφιακή μας αναβάθμιση απλώς πρέπει να γίνει μία σωστή δουλειά και μία καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών τόσο για τον δημόσιο όσο και για τον ιδιωτικό ώστε να μπορούμε να προχωρήσουμε».


Ουσιαστικά τόσο η Έκθεση του ΟΟΣΑ όσο και η Γιώτα Παπαρίδου, με μακρόχρονη εμπειρία στον τομέα της στρατηγικής των ΤΠΕ στην Ελλάδα, εντοπίζουν περιοχές στις οποίες η επίδραση των ΤΠΕ/ICΤ, ενώ είναι καθοριστική και καταλυτική δημιουργεί δυσλειτουργίες, ίσως πρόσκαιρες, οι οποίες μετριάζουν ή και αναιρούν σε μεγάλο βαθμό τα θετικά και αναμενόμενα αποτελέσματα των ΤΠΕ. Ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα σημαντικών θετικών αλλά και αρνητικών επιδράσεων, στα οποία ο ΣΕΠΕ έχει δείξει διαχρονικό ενδιαφέρον, είναι η εκπαίδευση και η προσαρμογή του στελεχιακού δυναμικού στην χρήση των ΤΠΕ. Ως σημείο αναφοράς μπορούμε να αναφέρουμε την απασχόληση στις Τράπεζες, όπου οι ΤΠΕ έχουν αλλάξει και θα συνεχίζουν να διαφοροποιούν την απασχόληση των τραπεζικών στελεχών σε ποσότητα [διαχρονικά μειώνεται ο αριθμός τους] αλλά και σε επίπεδο ικανοτήτων [συνεχώς πιο απαιτητικό περιβάλλον] που άλλαζουν συνεχώς, ενώ παράλληλα οι χρήστες σε ατομικό και επιχειρηματικό αξιοποιούν συνεχώς ολοένα και καλύτερο επίπεδο τραπεζικών υπηρεσιών λόγω της αξιοποίησης των ΤΠΕ.