Ξεκινώντας από τα περιεχόμενα του νομοσχεδίου, στο πρώτο μέρος ενσωματώνεται η οδηγία της ΕΕ, για ατέλειες στις προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων – επίσης στο πολιτικό προσωπικό τους.
Συγκεκριμένα, στη μεταχείριση ως ενδοκοινοτικών αγορών που διενεργούνται στα πλαίσια της Κοινής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ειδικούς όρους σε άλλο κράτος μέλος – έτσι ώστε να μην υποβάλλονται εκ νέου σε τέλη και απαλλαγή τους από τον Φ.Π.Α., καθώς επίσης από τον Ε.Φ.Κ.
Οφείλουμε να σημειώσουμε εδώ ότι, με δεδομένη την εμπλοκή της ΕΕ στον πόλεμο του ΝΑΤΟ στην Ουκρανία, θα πρέπει να προσέχουμε τις δαπάνες που γίνονται – επειδή μπορεί να υπάρξει διασπάθιση πάνω από το 30%, με βάση την εμπειρία των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν, καθώς επίσης των χρηματοδοτήσεων της ΕΕ ανά τον κόσμο, όπως αναφέραμε στη συζήτηση με το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στο δεύτερο μέρος τώρα, συμπληρώνεται με πρόσθετη πράξη το Συνυποσχετικό για τη φορολόγηση της Ναυτιλιακής Κοινότητας – συμπεριλαμβανομένης της νέας οικειοθελούς παροχής ύψους 60 εκ. €, του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων και της υπεραξίας από την πώληση μετοχών.
Στο τρίτο μέρος και στο πρώτο κεφάλαιο, υπάρχουν διάφορες τροπολογίες για φοροελαφρύνσεις, προφανώς προεκλογικές – ενώ σχεδιάζεται η νομιμοποίηση των καταπατήσεων δημοσίων εκτάσεων, ενδεχομένως επίσης η παράταση προθεσμίας έκδοσης αδειών για τα εκτός σχεδίου, με την οικοδόμηση τους να περιορίζεται στα άνω των 4 στρεμμάτων, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά. Επιγραμματικά, έχουμε εδώ τις εξής τροπολογίες:
(α) Την αναστολή του Φ.Π.Α. στα ακίνητα, την αναστολή του φόρου υπεραξίας 15% στις μεταβιβάσεις ακινήτων έως την 31η Δεκεμβρίου του 2024 και τις φοροαπαλλαγές για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων – επίσης έως την 31η Δεκεμβρίου του 2024.
Σχετικά με τη φορολογία κληρονομιών, καταργείται ο έλεγχος από τη Φορολογική Διοίκηση, στις περιπτώσεις υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτων ή τροποποιητικής δήλωσης φόρου κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών, από την οποία προκύπτει μείωση φόρου άνω των τριακοσίων ευρώ – καθώς επίσης σε κάθε μεταγενέστερη τροποποιητική δήλωση, ανεξάρτητα από το ποσόν της μείωσης του φόρου.
(β) Την παράταση ισχύος μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., έως τις 30.6.2023 – τονίζοντας πως μόνο ο ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης που τροφοδοτεί τον πληθωρισμό, δεν μειώνεται από την κυβέρνηση.
Προφανώς επειδή θέλει να αυξήσει πληθωριστικά το ΑΕΠ – αδιαφορώντας για την εξαθλίωση των Ελλήνων.
Παρατείνεται έτσι η μείωση για ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες – όπως για τα υγειονομικά αναλώσιμα της πανδημίας, για τις μάσκες προστασίας και τα ιατρικά γάντια, για το σαπούνι και άλλα παρασκευάσματα που αφορούν την ατομική υγιεινή και για τα αντισηπτικά.
Επί πλέον, για τα φίλτρα και τις γραμμές αιμοκάθαρσης, για τους απινιδωτές, για τις υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, για τις υπηρεσίες εστίασης του τουριστικού πακέτου, για την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης, καθώς επίσης για τα γυμναστήρια και τις σχολές εκμάθησης χορού.
(γ) Τις μειώσεις τελών σε τουριστικά λεωφορεία και τις παρατάσεις ειδικού καθεστώτος φορολογίας, στη μεταβίβαση αυτοκινήτων ΔΧ – ενώ, εκτός αυτών, περιλαμβάνεται διάταξη για την χρηματοδότηση αθλητικών ομάδων, από τα φορολογικά έσοδα τυχερών παιγνίων.
Συνεχίζοντας, στο δεύτερο κεφάλαιο έχουμε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων – με τη χρήση Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος.
Στο τρίτο κεφάλαιο περιλαμβάνονται μισθολογικές ρυθμίσεις για επικουρικό προσωπικό, για μέλη του ΔΣ θεσμικών οργάνων και για υπερωριακή απασχόληση, σε διάφορες δημόσιες υπηρεσίες – καθώς επίσης για έξοδα μετακίνησης και ημέρες μετακίνησης των εκτός έδρας αιρετών.
Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο περιλαμβάνονται διάφορες τροπολογίες με διαδικαστικά θέματα, όπως για το Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων, για τη στέγαση της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, της Διεύθυνσης Ελέγχου Δράσεων και του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας – καθώς επίσης για θέματα προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης. Γιατί αλήθεια χρειάζεται η παραπάνω ειδική στέγαση;
Εκτός αυτού, έχουμε τη παράταση των διαδικασιών ειδικής διαχείρισης και την ανάθεση στο Τ.Ε.Ε. του ρόλου πιστοποίησης της προσβασιμότητας τουριστικών προορισμών και επιχειρήσεων, για τα ΑμεΑ στον τουριστικό χώρο – στο πλαίσια των δράσεων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης.
Περαιτέρω, το ΓΛΚ συγκεκριμενοποιεί μόνο ένα μέρος του κόστους του νομοσχεδίου – όπως τη συνολική απώλεια εσόδων ύψους περί τα 36 εκ. €, για τα έτη 2023 και 2024, από την παράταση για δύο επιπλέον έτη της αναστολής του Φ.Π.Α. στις πωλήσεις ακινήτων του άρθρου 9.
Δεν αναφέρει όμως την απώλεια από την παράταση της αναστολής του φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων, λογικά επειδή θα ωφελήσει τους κερδοσκόπους, τα γνωστά κοράκια – ούτε την απώλεια από τη μείωση φόρων, όσον αφορά τις βελτιώσεις στα άρθρα 13 και 14.
Ποιες ήταν οι μέχρι σήμερα απώλειες κ. υπουργέ, ελπίζοντας πως αυτή τη φορά θα απαντήσετε στις ερωτήσεις μας;
Το πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης πάντως το έχουμε προτείνει και εμείς, ήδη από το 2019 – όπου όμως οι σχετικές επιδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης είναι πολύ χαμηλές.
Όσον αφορά το κόστος από την παράταση μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. της πανδημίας στα μη αλκοολούχα και αεριούχα ποτά, στα εισιτήρια κινηματογράφων, στις μεταφορές προσώπων και των αποσκευών τους, καθώς επίσης στην εστίαση και το τουριστικό πακέτο του άρθρου 10, το τοποθετεί στα 241 εκ. € – δηλαδή σε περισσότερα από όσα δόθηκαν στον πρωτογενή τομέα για την πανδημία ή για την ενεργειακή κρίση.
Προστίθενται δε 5 εκ. ευρώ για τα γυμναστήρια και τις σχολές εκμάθησης χορού – ενώ οι άλλες μειώσεις που παρατείνονται, δεν ποσοτικοποιούνται. Γιατί αλήθεια; Δεν είναι γνωστές έως τώρα από την πανδημία;
Δεν ποσοτικοποιούνται ούτε οι απώλειες από τις μειώσεις των τελών των τουριστικών λεωφορείων και από τις μισθολογικές ρυθμίσεις – καθώς επίσης από τα έξοδα στέγασης της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών και της Επιτροπής τους Ταμείου Ανάκαμψης.
Δεν αναφέρεται ούτε το κόστος του συστήματος διεύθυνσης Ενισχύσεων, εάν βέβαια θα πρέπει να αγοραστεί καινούργιο. Τέλος, δεν αναφέρεται η απώλεια από τη μη παρακράτηση φόρων τυχερών παιγνιδιών – η οποία χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση αθλητικών ομάδων.
Γιατί αλήθεια υπάρχουν αυτές οι παραλείψεις από το ΓΛΚ; Υπάρχει κάποιο πρόβλημα, κάποια σκοπιμότητα που δεν καταλαβαίνουμε ή κάποιος άλλος λόγος; Μπορείτε να μας το εξηγήσετε;
Το μόνο που δεν καταργείτε πάντως κ. υπουργέ, είναι τα τεκμήρια διαβίωσης – με την Ελλάδα τη μοναδική χώρα στην ΕΕ που έχει τέτοιο χαράτσι, εάν όχι σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Έτσι καταδικάσατε το 2021 2.032.887 Έλληνες σε επί πλέον φορολογικό εισόδημα 6,35 δις € που δεν έχουν. Είναι δυνατόν κάποιος που κληρονόμησε το σπίτι του, ενώ διαθέτει κάποιες καταθέσεις, να πληρώνει φόρους για εισοδήματα που δεν έχει;
Γιατί συνεχίζετε αυτό το έγκλημα πολλών κυβερνήσεων έως σήμερα; Μήπως επειδή πιστεύετε και εσείς πως οι Έλληνες είναι οι μοναδικοί φοροφυγάδες στην ΕΕ, όπως ο κ. Σκυλακάκης πρόσφατα και ο Γιώργος Παπανδρέου το 2010 που μας εξευτέλισε διεθνώς; Εάν ναι, θα πρέπει να το πείτε δημόσια – ενώ εάν όχι, να καταργήσετε αμέσως την τεκμαρτή φορολόγηση.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει με την πληρωμή φόρων για έξοδα που δεν έχει κανείς – εάν δεν επιτύχει το όριο των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Με απλά λόγια, εάν κάποιος αποταμιεύει αντί να ξοδεύει, χάνει 2 φορές: από το αφορολόγητο και από το αρνητικό πραγματικό επιτόκιο. Όταν δε διενεργεί ηλεκτρονικές συναλλαγές, χάνει από τις υπέρογκες τραπεζικές προμήθειες. Δεν είναι ντροπή;
Περαιτέρω, είναι ξεκάθαρο πως με το σημερινό νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιλέγει την προεκλογική παροχολογία και τη στήριξη του ΑΕΠ, μέσω των συναλλαγών ακινήτων – υπό το βάρος των σκανδάλων και της οικονομικής της αποτυχίας.
Ειδικότερα, σπατάλησε πάνω από 50 δις € μέσα σε τρία μόλις χρόνια, μοιράζοντας επιδόματα και απ’ ευθείας αναθέσεις, πρώτα με την επίκληση της πανδημίας και αργότερα με την ενεργειακή κρίση – όταν και τα δύο οφείλονται στις δικές της επιλογές, όπως ήταν τα lockdowns, η πρόωρη απολιγνιτοποίηση, το χρηματιστήριο ενέργειας που αισχροκερδεί το καρτέλ και η μη εξόρυξη των ενεργειακών μας αποθεμάτων.
50 δις € για να διαμορφωθεί το ΑΕΠ μας το 2021, σε χαμηλότερα επίπεδα από το 2019 – ενώ σήμερα θριαμβολογεί για τη μείωση του δημοσίου χρέους σε σχέση με το ΑΕΠ.
Θριαμβολογεί, χωρίς να αναφέρει όμως πως οφείλεται κυρίως στον πληθωρισμό που τροφοδοτείται ξανά με τις επιλογές της – μετατρέποντας έτσι την κρίση χρέους, σε κρίση επιβίωσης για τους Πολίτες.
Όσον αφορά τώρα το κύριο θέμα των ελαφρύνσεων για την ακίνητη περιουσία, η κυβέρνηση συνεχίζει να στηρίζει το αποτυχημένο οικονομικό μοντέλο της μεταπολίτευσης – το μοναδικό ίσως που επιβίωσε από τα μνημόνια.
Ειδικότερα, η ακίνητη περιουσία συμβάλει στο 14,5% του ΑΕΠ μας, από 11,6% το 2005 – γεγονός που αποτελεί ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην ΕΕ, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά, ενώ υπάρχει υψηλό ποσοστό κενών σπιτιών της τάξης του 15% του συνολικού αποθέματος της χώρας κατά τον ΟΟΣΑ, ή 35% σύμφωνα με ελληνικές πηγές.
Η συγκεκριμένη βέβαια επένδυση απαξιώνεται συνεχώς από τη φορολογία, με τον ΕΝΦΙΑ και με τα τεκμήρια – αν και βοηθήθηκε σε κάποιο βαθμό από την Airbnb που όμως ανταγωνίζεται τα ξενοδοχεία, ενώ μειώνει τα έσοδα του δημοσίου, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.
Έτσι, ενώ οι τιμές των κατοικιών μειώθηκαν κατά 42% στη διάρκεια της κρίσης, έχουν αυξηθεί πλέον κατά 29% σε σχέση με το χαμηλό του 2017, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος – συμπαρασύροντας όμως ανοδικά τα ενοίκια, με αποτέλεσμα την ακόμη μεγαλύτερη φτωχοποίηση των Ελλήνων.
Ως εκ τούτου, είναι πολύ δύσκολη σήμερα η ενοικίαση σπιτιών από ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας και ειδικά από τους νέους – ενώ είναι σχεδόν αδύνατη η αγορά κατοικίας, με την Ελλάδα να έχει τη χειρότερη δυνατότητα κάλυψης του στεγαστικού κόστους στην Ευρώπη, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά, με το κόστος στέγασης να ανέρχεται στο 36,9% του μέσου ελληνικού εισοδήματος.
Το μόνο θετικό εν προκειμένω είναι η σχετικά υψηλή ιδιοκατοίκηση της τάξης του 75% στην Ελλάδα, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – την οποία όμως καταστρέφει σταδιακά η κυβέρνηση με τη φορολογία, όπως με τον ΕΝΦΙΑ, με τα τεκμήρια, με τη μη προστασία της πρώτης κατοικίας και με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.
Εάν ισχυρισθεί εδώ ο υπουργός πως οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί δρομολογήθηκαν από το ΣΥΡΙΖΑ, θα έχει μεν δίκιο, αλλά εάν δεν συμφωνούσε θα μπορούσε να τους καταργήσει – όπως άλλωστε όλα τα υπόλοιπα, με τα οποία δήθεν δεν συμφωνεί η κυβέρνηση, από τη συμφωνία των Πρεσπών έως το χρηματιστήριο ενέργειας.
Οι πλειστηριασμοί πάντως απαιτούνται ξεκάθαρα από τους δανειστές της χώρας μας – όπως φαίνεται από την 1η αξιολόγηση μετά την ενισχυμένη εποπτεία που θα καταθέσουμε στα πρακτικά.
Περαιτέρω, σε σχέση με τη μείωση του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο, δεν είναι λογικό να συνεχίζεται η επιχορήγηση του τουρισμού, χωρίς τη σύνδεση του με την εγχώρια παραγωγή – με αποτέλεσμα, εκτός από τις εισαγωγές των τροφίμων και των λοιπών προμηθειών του που εκτοξεύουν το εμπορικό μας έλλειμμα, να έχουμε επί πλέον εισαγωγές φθηνών εργαζομένων. Τελικά τι πραγματικό όφελος έχει η χώρα από όλα αυτά;
Πότε θα σταματήσει αυτό το λάθος; Δεν αναρωτιέται η κυβέρνηση γιατί η ΕΕ δεν επιτρέπει ενισχύσεις στις βιομηχανίες, αλλά μόνο στον τουρισμό; Όσον αφορά την παράταση που δίνεται για το μειωμένο ΦΠΑ έως τις 30.6.23, τι θα συμβεί μετά; Με ποιες τιμές θα κλειστούν τα πακέτα;
Κλείνοντας με τη ναυτιλία, η εισφορά μειώθηκε από το ΣΥΡΙΖΑ στα 40 εκ. € – ενώ τώρα δεν επανέρχεται ούτε στο αρχικό ποσό που ισχυριζόταν ο κ. Γεωργιάδης πως είχε συμφωνήσει ο κ. Σαμαράς, κατηγορώντας το ΣΥΡΙΖΑ, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά.
Αναφέρεται δε πως από τότε που θεσμοθετήθηκε η εισφορά, το 2013, τo ελληνικό δημόσιο έχει εισπράξει μόλις το 1/5 αυτής που συμφωνήθηκε να πληρώσουν οι Έλληνες εφοπλιστές – δηλαδή τα 85 από τα 420 εκατομμύρια ευρώ που ήταν ο στόχος για την τετραετία 2014/2017, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά. Ισχύει; Γιατί δεν επανέρχεται στα επίπεδα Σαμαρά;
Γενικότερα πάντως είναι απογοητευτική, εάν όχι ανύπαρκτη η κυβέρνηση και στον τομέα της ναυτιλίας – ενώ εμείς έχουμε αναφερθεί στο ναυτιλιακό σύμπλεγμα, στη σημασία του Δρόμου του Μεταξιού, στη δυνατότητα εκμετάλλευσης των ναυτιλιακών κεφαλαίων, στην ίδρυση μιας ναυτιλιακής τράπεζας κοκ.
Δεν είναι σωστό δε να επιβαρύνεται η χώρα, για να κερδίζουν οι εφοπλιστές με το LNG – καθώς επίσης με την παράκαμψη των κυρώσεων. Αλήθεια, εισάγουμε πράγματι ρωσικό LNG, όπως αναφέρεται από τα ΜΜΕ; Πότε θα λειτουργήσουν επιτέλους τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για τα οποία υπάρχουν πολλά παράπονα από τους εργαζομένους τους;