20 Φεβρουαρίου 2021

Ψηφιακό κράτος : 6,5 εκατ. πολίτες έχουν το Δημόσιο στο… χέρι – Τα πιο «δημοφιλή» έγγραφα

Με καταλύτη την πανδημία, όλο και περισσότεροι Ελληνες πραγματοποιούν πλέον ψηφιακά τις επαφές τους με τον κρατικό μηχανισμό – Ποια είναι τα πιο «δημοφιλή» έγγραφα που εκδίδονται

Περίπου 5 εκατομμύρια άυλα πιστοποιητικά, έγγραφα, συνταγές και παραπεμπτικά έχουν λάβει μόλις με μερικά «κλικ» οι Ελληνες κατά τους τελευταίους δέκα μήνες.

Περισσότερες από 3.571.000 επισκέψεις γλίτωσαν οι πολίτες στα γκισέ δημοσίων υπηρεσιών μόνο μέσα από το Gov.gr. Αριθμός που εκτοξεύεται στο πολλαπλάσιο αν αναλογιστούμε την «πυραμίδα» γραφειοκρατίας για να εκδοθεί μόλις ένα πιστοποιητικό. Ο ηλεκτρονικός κόμβος επικοινωνίας των πολιτών με το Ελληνικό Δημόσιο, που άνοιξε τον περασμένο Μάρτιο, οδηγεί τη χώρα σε ψηφιακά άλματα.

Επιτάχυνση μέσω πανδημίας

Η πανδημία έγινε ο επιταχυντής του ψηφιακού μετασχηματισμού. Περισσότεροι από 6,5 εκατ. Ελληνες, ηλικίας 16 ως 65 ετών, είναι πια μέσα στο 2020 ψηφιακοί πολίτες, σύμφωνα με την έρευνα FocusonTechLifeTips. Η ανάγκη της διατήρησης φυσικής απόστασης λόγω της Covid-19 έκανε πραγματικότητα την «ψηφιακή» καθημερινότητα, στην εργασία, την επικοινωνία, τις αγορές και τις συναλλαγές μας με το Δημόσιο.

Μέσα από μια δυναμική διαδικασία, τα τέλη του 2020 βρήκαν περί τις 1.000 υπηρεσίες να έχουν ανοίξει ήδη ψηφιακές πύλες μέσα από το Gov.gr. Ακόμη 168 προστέθηκαν κατά τον Ιανουάριο, μεταξύ αυτών: η δήλωση και η άρση ακινησίας οχήματος ΙΧ μέσω του TAXIS, το επίδομα ασθενείας μέσω του e-ΕΦΚΑ, ο δωρεάν έλεγχος για Covid-19 για εκπαιδευτικούς και μαθητές 16 ετών και άνω, η συμπλήρωση των στοιχείων κατάταξης στην Πολεμική Αεροπορία και τον Στρατό Ξηράς, όπως και η μετάθεση οπλίτη της Πολεμικής Αεροπορίας. Και η διαδρομή συνεχίζεται.

Οι πρωταγωνιστές της e-αναζήτησης

Από την έναρξη της λειτουργίας του έχουν γίνει 7.656.230 επισκέψεις στο Gov.gr. Οι περισσότερες συνδέσεις, σε ποσοστό που υπερβαίνει το 50%, έχουν γίνει από κινητή συσκευή κι ακόμα 3,65% από tablet. Οι πολίτες λοιπόν αναζητούν τρόπο να κρατούν το Δημόσιο στο… χέρι, ακόμα και εν κινήσει, από τη δουλειά, τη βόλτα ή τα ψώνια τους.

Σε μια περίοδο μάλιστα που, εν μέσω πανδημίας, η παραμονή στο σπίτι είναι επιβεβλημένη κι ενώ το αντίστοιχο application είναι διαθέσιμο μόλις από τις 22 Δεκεμβρίου 2020. Μέσω της εφαρμογής, πέρα από την έκδοση πιστοποιητικών, ο πολίτης έχει μαζί του οπουδήποτε την «ψηφιακή θυρίδα» του και μπορεί να αναζητεί τα έγγραφα που έχει ήδη εκδώσει και να τα αποστέλλει σε άλλο πρόσωπο. Ακόμα, έχει τη δυνατότητα να ελέγξει την εγκυρότητα εκτυπωμένου ηλεκτρονικού εγγράφου του Δημοσίου μέσω του κωδικού QR που αυτό φέρει. 

Υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις

Οι υπεύθυνες δηλώσεις είναι το πιο δημοφιλές έγγραφο που εκδίδεται μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης. Καθημερινά εκδίδονται 5.436 υπεύθυνες δηλώσεις κατά μέσο όρο, έχοντας φτάσει συνολικά ως το τέλος Ιανουαρίου τις 1.723.164. Οι τρεις τελευταίοι μήνες λειτουργίας μάλιστα, οι οποίοι συμπίπτουν και με τη δεύτερη φάση της πανδημικής κρίσης, ξεπέρασαν μηνιαίως κατά πολύ τις 200.000 υπεύθυνες δηλώσεις. Αντίστοιχη ήταν η εξέλιξη και για τις εξουσιοδοτήσεις που από τον Σεπτέμβριο και μετά παίρνουν κάθε μήνα την ανιούσα. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί ψηφιακά συνολικά 710.583.

Από τον περασμένο Ιούνιο ζητούνται καθημερινά από το Δημοτολόγιο κατά μέσο όρο 2.870 πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, 513 πιστοποιητικά γέννησης, 25 πιστοποιητικά ιθαγένειας. Επίσης, από τον Νοέμβριο ως και τον Ιανουάριο έχουν ζητηθεί σε ημερήσια βάση 98 πιστοποιητικά εγγυτέρων συγγενών, αυτοματοποιώντας μια περίπλοκη, χρονοβόρα και άβολη διαδικασία, την οποία ο πολίτης διεκπεραιώνει εν μέσω πένθους για την απώλεια συγγενικού του προσώπου.

Οι αιτήσεις που έχουν αποσταλεί ψηφιακά στα ΚΕΠ της χώρας, οι οποίες αφορούν ληξιαρχικές πράξεις και έκδοση πιστοποιητικού εγγυτέρων συγγενών, από τον Νοέμβριο του 2020, έχουν ανέλθει σε 48.174. 

Live εξυπηρέτηση και άυλη συνταγογράφηση

Ιδιαίτερη προτίμηση δείχνουν εσχάτως οι πολίτες και στα ραντεβού για live εξυπηρέτηση από τα «ψηφιακά γκισέ» των ΚΕΠ, μέσω του myKEPlive. Εκεί που στην αρχή έδειχναν επιφυλακτικοί, τελικά από τον Ιούλιο που ξεκίνησαν να εντάσσονται σταδιακά όλο και περισσότερα ΚΕΠ, έχουν κλειστεί 26.635 τηλεδιασκέψεις με τα ΚΕΠ και έχουν εξυπηρετηθεί μεταξύ άλλων 214 πολίτες με αναπηρία.

Παράλληλα, ο εμβολιασμός ενάντια στην COVID-19 αναθέρμανε τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο το ήδη μεγάλο ενδιαφέρον των Ελλήνων για την άυλη συνταγογράφηση. Συνολικά, έχουν ενταχθεί στην υπηρεσία 1.418.565 πολίτες, έχουν εκδοθεί περίπου 9,5 εκατ. άυλες συνταγές – το 13% του συνόλου των συνταγών – και 2,2 εκατ. άυλα παραπεμπτικά (από τον Αύγουστο), ποσοστό 13,9% του συνόλου. Οι δύο τελευταίοι μήνες έκαναν ρεκόρ νέων εγγραφών στην υπηρεσία με 279.653 τον Δεκέμβριο και 289.174 τον Ιανουάριο.

Συνδέσεις και από άτομα που είναι στο εξωτερικό

Ενδιαφέρον έχει ότι, πέρα από την Ελλάδα, συνδέονται στις υπηρεσίες του Gov.gr και πολίτες που κατοικούν ή βρίσκονται στο εξωτερικό. Στην κορυφή της δεκάδας βρίσκονται η Μεγάλη Βρετανία και η Γερμανία με περισσότερους από 4.000 χρήστες η καθεμία και με περισσότερους από 1.000 χρήστες ακολουθούν η Ολλανδία, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και η Κύπρος.

https://www.tovima.gr/