Πολλοί είναι οι γονείς που ρωτούν ποια ηλικία είναι κατάλληλη να ασχοληθεί το παιδί με τους υπολογιστές. Πόσο ασφαλές είναι το Internet για τα παιδιά. Φοβάμαι μήπως σερφάρει σε ακατάλληλο περιεχόμενο.
Λογικές οι απορίες των γονιών και σε συνδυασμό μερικές φορές με την πλήρη άγνοια από αυτούς των βασικών λειτουργιών των υπολογιστών, αναβάλουν τη πρόσβαση των παιδιών τους στους υπολογιστές και στο Internet.
Το θέμα είναι όμως ότι τα παιδιά μας πλέον μεγαλώνουν με τους υπολογιστές αφού αυτό που δεν θα βρουν στο σπίτι, θα το βρουν στο σπίτι ενός φίλου ή στο σχολείο ή σε ένα Internet cafe ή ακόμα και από το κινητό τους.
Οπότε η προστασία των ανήλικων χρηστών δεν επιτυγχάνεται με τον αποκλεισμό αλλά με την ενημέρωση και σωστή καθοδήγηση από τον κηδεμόνα έστω και αν έχει άγνοια των βασικών κανόνων λειτουργία από τους υπολογιστές.
Παρακάτω θα αναπτύξουμε μερικούς βασικούς κανόνες για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη προφύλαξη των παιδιών μας από τους κινδύνους που διατρέχουν στο διαδίκτυο.
Τι του χρειάζεται του παιδιού το Internet ?
Το Internet ως γνωστό αποτελεί τη λεωφόρο της πληροφορίας . Δεν υπάρχει τίποτα που θα ψάξεις και δεν θα το βρεις. Για τα παιδιά το Internet αποτελεί πλέον πολύ σημαντικό εργαλείο για επικοινωνία, πληροφόρηση, διασκέδαση και αγορές και συμμετέχει στην ένταξη των παιδιών στη σημερινή κοινωνία αφού είναι ιδιαίτερο βοήθημα στην αναζήτηση υλικού τις σχολικές τους εργασίες , με αυτό θα έχουν πρόσβαση σε βιβλιοθήκες, σε μουσική , σε ταινίες ακόμα και σε παιχνίδια.
Θα επικοινωνήσουν με τους φίλους του και τους συμμαθητές τους με e-mail ή με chat rooms ( δωμάτια συζητήσεων σε πραγματικό χρόνο on line ).
Επίσης είναι δυνατή η ανταλλαγή αρχείων, ταινιών ή μουσικής, η είσοδος σε ομάδες συζητήσεων (Forum) και η διασκέδαση με τα αλληλεπιδραστικά on line παιχνίδια.
Η επικοινωνία μέσω του Internet αποτελεί έναν πολύ δημοφιλή τρόπο για τα παιδιά, που το αντιλαμβάνονται ως διασκέδαση και επέκταση των κοινωνικών τους δραστηριοτήτων.
Τα online αλληλεπιδραστικά παιδικά παιχνίδια είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς λόγους που χρησιμοποιούν τα παιδιά το Internet. Μπορούν είτε να «κατεβάσουν» ένα παιχνίδι από μια ιστοσελίδα για να παίξουν είτε να επισκεφθούν μια ιστοσελίδα και να παίξουν με άλλους που είναι online – είτε φίλους είτε αγνώστους που είναι συνδεδεμένοι στο Internet την ίδια χρονική στιγμή.
Τα παιδιά μπορούν να αγοράσουν βιβλία, παιχνίδια, CDs, βίντεο κτλ., παρόλο που τις περισσότερες φορές είναι απαραίτητη η ύπαρξη πιστωτικής κάρτας για την χρέωση των αγορών.
Επιπλέον κίνδυνοι που μπορούν να εκτεθούν τα παιδιά στο Internet.
Ο υπολογιστής είναι εγκατεστημένος στο παιδικό δωμάτιο. Βέβαια ο κηδεμόνας έχει προβλέψει να μην έχει κάνει σύνδεση με παροχέα υπηρεσιών internet. Το παιδί όμως καθοδηγούμενο από φίλους του δημιούργησε μια δωρεάν σύνδεση με χρονοχρέωση έκανε την απαιτούμενη σύνδεση του τηλεφώνου με το PC και ενώ η οικογένεια κοιμόταν, το παιδί σερφάριζε ανενόχλητο σε όποιο Site ήθελε, και συνομιλούσε μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες στα Chat rooms. Όταν είδε ο κηδεμόνας το λογαριασμό τηλεφώνου όμως ήταν αργά.
Με το χαρακτηριστικό αυτό παράδειγμα που είναι πραγματικότητα θέλουμε να αφυπνίσουμε τους γονείς και όχι να τους φοβίσουμε . Ο υπολογιστής σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εγκαθίσταται από τους γονείς στο παιδικό δωμάτιο του παιδιού. Τοποθετήστε τον υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο (σαλόνι) , με την πρόσβαση στο Internet ελεγχόμενη με κωδικό εισόδου από τον γονέα. Η χρήση των καρτών προπληρωμένου χρόνου NetKey θα σας βοηθήσει αρκετά όσον αφορά τον έλεγχο του χρόνου που σπαταλούν τα παιδιά σας online. Πλησιάστε το παιδί και ζητήστε του να σας δείξει τις καλύτερες ιστοσελίδες του και καθοδηγήστε το σε μερικές δικές σας ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες . Το Internet μπορεί να αποτελέσει μια διασκεδαστική οικογενειακή δραστηριότητα.
Το πλέον σημαντικό είναι να ενημερώνετε τα παιδιά σας για τη χρήση του Internet, να κατανοούν ότι έχετε την εμπειρία να τα κατευθύνετε σωστά και να τους παρέχετε πολύτιμες συμβουλές προστασίας ώστε αν τους παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα να μην διστάσουν να σας ρωτήσουν. Για την πλειοψηφία των παιδιών, η χρήση του Internet θεωρείτε απόλυτα ασφαλής και διασκεδαστική.
Επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά ότι το internet δεν παρέχει απόλυτη ασφάλεια σε κανένα χρήστη.
Όταν είναι online, τα παιδιά μπορεί να εκτίθενται σε ιούς (κακόβουλα προγράμματα που προκαλούν βλάβες σε υπολογιστικά συστήματα) και hackers (άνθρωποι που προσπαθούν να εισβάλουν σε υπολογιστικά συστήματα).
Εκτός από τους γενικούς κανόνες που ισχύουν για όλους τους χρήστες αναφορικά με την ασφαλή περιήγηση στο Internet και έχουν αναλυθεί σε ξεχωριστές θεματικές ενότητες , το παιδί διατρέχει μεγαλύτερους κινδύνους να εκτεθεί σε ιντερνετικό ακατάλληλο περιεχόμενο . Οι τόποι με τέτοιο περιεχόμενο δεν είναι μόνο αυτοί με πορνογραφικό ή βίαιο περιεχόμενο αλλά και τόποι με θρησκευτική, πολιτική ή μιλιταριστική προπαγάνδα, τόποι οι οποίοι ενισχύουν το τζόγο, τη χρήση ναρκωτικών ουσιών, τον αλκοολισμό ή έχουν ρατσιστικό ή ακόμα και με εθνικιστικό περιεχόμενο.
Για να προστατεύσετε τα παιδιά σας από την έκθεσή τους σε τέτοιο περιεχόμενο υπάρχουν ειδικά προγράμματα φίλτρα που βοηθάνε στη διαχείριση της online πρόσβασης και εμποδίζει το ανάρμοστο περιεχόμενο. Στο τέλος του άρθρου παρουσιάζουμε μερικές διευθύνσεις που μπορείτε να μάθετε περισσότερα .
Ένα άλλο μέσο προστασίας είναι η ενεργοποίηση του Συμβούλου περιεχομένου (Content Advisor) του Internet Explorer , που βοηθάει καλύτερα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας . Στο τέλος επίσης του άρθρου αυτού θα περιγραφεί αναλυτικά η λειτουργία του Συμβούλου περιεχομένου για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του.
Στο Internet κανείς δεν μπορεί να καταλάβει ποιος είσαι, εννοώντας ότι στο συγκεκριμένο χώρο μπορεί εύκολα ο καθένας να υποδυθεί οποιονδήποτε άλλο. Συχνά στα λεγόμενα δωμάτια συζητήσεων (chat rooms), οι συμμετέχοντες κρύβουν την πραγματική τους ταυτότητα, το φύλο ή την ηλικία τους , άλλοτε για αθώους σκοπούς όπως για να κάνουν ένα αστείο και άλλοτε επειδή επιδιώκουν κάτι δόλιο. Τα παιδιά από την πλευρά τους είτε από παιδική αφέλεια είτε γιατί ο συνομιλητής τους μετά από αρκετό καιρό συζητήσεων κατάφερε να τους κερδίσει την εμπιστοσύνη, παρέχουν προσωπικές πληροφορίες χωρίς ενδοιασμούς.
Συζητήστε με το παιδί σας και εξηγήστε του αν κάποιος άγνωστος στο δρόμο το πλησίαζε και το ρωτούσε για το όνομά του ή τη διεύθυνση κατοικίας του θα ανταποκρινόταν ? Φυσικά το παιδί θα απαντήσει αρνητικά . Το ίδιο λοιπόν θα πρέπει να κάνει και στο Internet .
Για να επικοινωνήσει το παιδί στα διάφορα δωμάτια συζητήσεων σε πραγματικό χρόνο(Chat rooms) χρειάζονται οι ανάλογες εφαρμογές επικοινωνίας (Instant Messaging).
Οι εφαρμογές επικοινωνίας πραγματικού χρόνου, όπως το Yahoo Messenger το I.C.Q, είναι αρκετά διασκεδαστικές ακόμα και χρήσιμες για τους χρήστες του Internet.
Συμβουλές προστασίας στα chat rooms
Σας αναφέρουμε μερικές συμβουλές για μεγαλύτερη προστασία των προσωπικών δεδομένων κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας σε πραγματικό χρόνο ( Ιnstant Μessaging) :
Χρησιμοποιείτε πάντα το μικρό σας όνομα ή κάποιο ψευδώνυμο.
Μην χρησιμοποιείτε το username σας ή την ηλεκτρονική σας διεύθυνση αν δεν θέλετε να πέσετε θύματα ενοχλητικών ή διαφημιστικών μηνυμάτων (spamming).
Μην εισάγετε το τηλέφωνό σας, εκτός και αν επιθυμείτε όποιος σας προσθέτει στην λίστα επικοινωνίας του να έχει και αυτήν την πληροφορία.
Τέλος ρυθμίστε την εφαρμογή έτσι ώστε να δέχεται μηνύματα μόνο από τις επιτρεπόμενες επαφές (Friend list), προκειμένου να αποφύγετε το ενδεχόμενο της επικοινωνίας αγνώστων με τα παιδιά σας.
Δείξτε στα παιδιά σας τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να αντιμετωπίσουν το ενοχλητικό υλικό.
Δεν θα πρέπει να απαντούν αν κάποιος τους πει κάτι ανάρμοστο και θα πρέπει να αποχωρούν από όποιες ιστοσελίδες που τους ανησυχούν ή τους κάνουν να μην νιώθουν άνετα και να μην διστάσουν ούτε στιγμή να ζητήσουν τη βοήθειά σας.
Τέλος υπενθυμίζουμε ότι για την ασφαλή περιήγηση των παιδιών στο Internet ισχύουν όλοι οι βασικοί κανόνες που έχουμε αναλυτικά περιγράψει σε άλλες θεματικές ενότητες .
ΣΗΜΑΔΙΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
Υπάρχουν διάφορα σημάδια που μπορούν να επισημάνουν ένα πρόβλημα που μπορεί να έχει το παιδί σας, σε σχέση με την δραστηριότητά του στο Διαδίκτυο ή τη χρήση δωματίων συνομιλίας (chat Rooms).
Μπαίνετε ξαφνικά στο δωμάτιο και το παιδί ελαχιστοποιεί την οθόνη του προγράμματος που παρακολουθεί ή κλείνει τελείως την οθόνη του υπολογιστή θέλοντας να κρύψει κάτι που βλέπει και δεν θέλει να το δουν άλλοι. Επίσης προσπαθεί να κρύψει κάποιο CD ή DVD.
Μπορείτε ήρεμα να του ζητήσετε να σας δείξει τι παρακολουθούσε.
Εάν το παιδί σας δέχεται ξαφνικά περίεργα τηλεφωνήματα από τους παράξενους ενηλίκους (ή ακόμα και άλλα παιδιά) θα πρέπει να καταλάβετε ότι μπορεί να έχει ένα πρόβλημα. Μπορείτε να εγκαταστήσετε ένα μηχανισμό αναγνώρισης κλήσεων για να βρείτε την προέλευση της κλήσης και να ζητήσετε τι ακριβώς επιθυμούν από το παιδί σας.
Αργά τη νύχτα το παιδί δακτυλογραφεί μπροστά στον υπολογιστή. Μπορεί το παιδί να έχει συνδεθεί στο Internet και να συνομιλεί σε κάποιο δωμάτιο απ΄ευθείας συζητήσεων (chat room).
Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να γίνει σε χρόνους και τόπους που εποπτεύονται από τους γονείς.
Ξαφνικά το παιδί έχει στην κατοχή του πολλά χρήματα καινούργια ρούχα ή δώρα που δεν μπορείτε να εξηγήσετε την προέλευσή τους. Οι παιδόφιλοι ξοδεύουν συχνά πολλά χρήματα καλλιεργώντας μια σχέση με ένα παιδί.
Απομάκρυνση από την οικογένεια ή τους φίλους. Οι παιδόφιλοι δουλεύουν πολύ σκληρά για να απομακρύνουν τα παιδιά από τα άτομα της οικογενείας ή γενικότερα τα άτομα που τα υποστηρίζουν και τα φροντίζουν δημιουργώντας ένα χάσμα. Όσο μεγαλύτερο το χάσμα μεταξύ του παιδιού και της οικογένειάς του, τόσο ευκολότερο είναι για ένα αρπακτικό σαν και αυτούς, να δημιουργήσουν μια σχέση.
Αλλαγές στη συμπεριφορά, παραδείγματος χάριν: μυστικοπάθεια , ασυμβίβαστη σεξουαλική γνώση, αναφορά ενηλίκων που δεν ξέρετε, και προβλήματα ύπνου. Παραμελεί τις σχολικές του ασχολίες, αποφεύγοντας τις κανονικές κοινωνικές δραστηριότητες ή απομάκρυνση από την οικογένεια. Ασυνήθιστος εκνευρισμός σε μια διακοπή του Internet. Δεν είναι λογικό να εκνευρίζεται και να φωνάζει όταν η σύνδεση του Internet διακόπηκε για μια ή δύο ώρες.
Το Ιστορικό (history) browser του ειδικού προγράμματος που σερφάρει το παιδί στο διαδίκτυο είναι κενό. Μπορεί να περιπλανήθηκε σε ιστοσελίδες ακατάλληλου περιεχομένου και για να εξαφανίσει τα ίχνη του διέγραψε το ιστορικό του browser.
Εύρεση κάποιας πορνογραφικής διεύθυνσης ιστοσελίδας αποθηκευμένη στο υπολογιστή ή κρυπτογραφημένων (κωδικοποιημένων) αρχείων.
Στις αποδείξεις των τραπεζών των πιστωτικών σας καρτών προσδιορίζονται δαπάνες που προέρχονται από χρήση του Internet. Μπορεί το παιδί να μην αγόρασε κάτι on line αλλά να χρησιμοποίησε τον αριθμό της πιστωτικής σας κάρτας (βλέπε ενότητα προγράμματα Dialer) για να περιπλανηθεί σε ιστοσελίδες με ακατάλληλο περιεχόμενο.
ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΚΗΔΕΜΟΝΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
Καταλαβαίνω ότι είναι ευθύνη μου να προστατεύσω την οικογένειά μου και να τους βοηθήσω να αποκομίσουν μόνο ότι καλύτερο από το Διαδίκτυο. Με αυτό το πνεύμα, συμφωνώ με τα εξής:
Θα ακούω πάντα ήρεμα: Εάν το παιδί μου απευθυνθεί σε εμένα με ένα πρόβλημα σχετικό με εμπειρία του από την επικοινωνία του στο διαδίκτυο υπόσχομαι να μην θυμώσω αλλά να κάνω το καλύτερο που μπορώ για να βοηθήσω το παιδί μου να επιλύσει αυτήν την κατάσταση.
Θα είμαι το καλό παράδειγμα: Δεν θα περνάω πάρα πολύ χρόνο on-line, ούτε θα ενθαρρύνω την παράνομη ή ανήθικη συμπεριφορά εκεί αλλά θα δώσω το καλό παράδειγμα στο παιδί μου.
Θα είμαι λογικός: Θα θέσω τους λογικούς κανόνες για τη χρήση Διαδικτύου. Αυτοί οι κανόνες θα βασιστούν στις συμβουλές από τις αρμόδιες αρχές και τους εμπειρογνώμονες (και όχι στις ιστορίες φρίκης που έμαθα από ανεύθυνες πηγές). Θα καθιερώσω τις λογικές συνέπειες για τα σφάλματα εκ μέρους του παιδιού μου.
Θα σεβαστώ την αξιοπρέπεια των παιδιών μου: Θα σεβαστώ τις φιλίες που μπορεί να κάνει στο Internet όπως όλους τους άλλους φίλους του.
Δεν θα είμαι ένα αδιάκριτος και περίεργος: Υπόσχομαι να μην ξεπεράσω τα όρια προκειμένου να εξασφαλίσω ασφάλεια στο Internet για το παιδί μου.
Δεν θα διαβάσω τα ημερολόγια ή τα μηνύματα, ούτε θα εξετάζω τα e-mail από άλλους συγγενείς ή άλλους έμπιστους φίλους του παιδιού που δεν έχει γνωρίσει στο Internet.
Κανένα δραστικό μέτρο: Καταλαβαίνω ότι το Διαδίκτυο είναι ένα σημαντικό εργαλείο που θα μπορούσε να είναι ουσιαστικό στην επιτυχία του στο σχολείο ή την κοινωνικότητά του, και υπόσχομαι να μην το απαγορεύσω εξ ολοκλήρου.
Θα συμμετέχω: Θα αφιερώσω περισσότερο χρόνο στο παιδί μου και θα είμαι δίπλα του και κοντά του στις διαδικτυακές περιπλανήσεις του και τις σχέσεις του όπως ακριβώς με τους φίλους του εκτός διαδικτύου.
ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΗΔΕΜΟΝΑ
Ποτέ δεν θα δώσω προσωπικές πληροφορίες για εμένα ή για την οικογένειά μου, στο διαδίκτυο χωρίς άδεια των γονέων μου όπως:
– διευθύνσεις κατοικίας
– αριθμούς τηλεφώνου
– διεύθυνση/τηλέφωνο εργασίας γονέων
– όνομα ή θέση του σχολείου
– Διάφορα μέρη που συχνάζω (καφετέρια κ.λ.π)
– Κωδικούς πρόσβασης λογαριασμών Internet (ακόμη και στους καλύτερους φίλους)
Δεν θα χρησιμοποιήσω το πραγματικό όνομά μου στα δωμάτια συνομιλίας – αλλά θα κάνω χρήση ψευδώνυμου (nick name) .
Θα ενημερώσω τους γονείς μου για κάθε τι που μου προξένησε εντύπωση στο διαδίκτυο και μου προκάλεσε ανησυχία.
Ποτέ δεν θα στείλω τη φωτογραφία μου ή φωτογραφία της οικογένειάς μου χωρίς να το έχουν ελέγξει οι γονείς μου.
Ποτέ δεν θα συμφωνήσω να συναντηθώ με κάποιον που γνώρισα στο Internet χωρίς να συγκατάθεση από τους γονείς μου. Αν οι γονείς μου συμφωνήσουν τότε το μέρος συνάντησης θα είναι κάποιο δημόσιο μέρος και πάντα συνοδεία ενός από τους γονιούς μου.
Δεν θα απαντήσω ποτέ σε ανήθικα και αγενή μηνύματα. Δεν είναι φταίξιμο δικό μου που έλαβα ένα τέτοιο μήνυμα. Αν λάβω τέτοιο μήνυμα δεν θα το ανοίξω αλλά θα το δείξω τους γονείς μου αμέσως για να το ελέγξουν και να ενημερώσουν την εταιρεία παροχής υπηρεσιών Internet (ISP).
Πρέπει να είμαι προσεκτικός με τα επισυναπτόμενα αρχεία των e-mails μου , αφού μπορεί να περιέχουν ανάρμοστο περιεχόμενο ή ιούς που μπορεί να καταστρέψουν τον υπολογιστή μου.
Θα συζητήσω με τους γονείς μου, έτσι ώστε μπορέσουμε από κοινού, να οργανώσουμε τους κανόνες για την περιήγησή μου στο Internet. Θα αποφασίσουμε το χρόνο της ημέρας ,που θα μπορώ να είμαι σε ανοικτή γραμμή, το χρονικό διάστημα που θα μπορώ να είναι σε απευθείας σύνδεση, και τις κατάλληλες περιοχές (sites) που θα επισκέπτομαι. Δεν θα έχω πρόσβαση σε άλλες περιοχές και δεν θα παραβώ αυτούς τους κανόνες χωρίς την άδειά τους.
Θα είμαι καλός πολίτης κατά τις περιηγήσεις μου στο Internet και δεν θα κάνω τίποτα που βλάπτει άλλους ανθρώπους ή είναι ενάντια στο νόμο.
Χρήση του Συμβούλου Περιεχομένου του Internet Explorer
O Content Advisor (Σύμβουλος Περιεχόμενου) αποτελεί μια εφαρμογή που είναι ενσωματωμένη στον Internet Explorer.
Μέσω του Συμβούλου περιεχομένου μπορείτε να ελέγχετε το περιεχόμενο και τις ιστοσελίδες που θα εμφανίζονται στον υπολογιστή σας. Μπορείτε να αποκλείσετε συγκεκριμένες ιστοσελίδες και να χρησιμοποιήσετε και συστήματα αξιολόγησης περιεχομένου. Υπάρχουν τέσσερις ενότητες που μπορούν να παραμετροποιηθούν (βία,γλώσσα,γυμνό,σex) και η κάθε μια από αυτές σε τέσσερα επίπεδα , από ποιο χαλαρό έως αυστηρότερα.
Ο κηδεμόνα έχει τη δυνατότητα με κωδικό πρόσβασης να διαχειρίζεται τις ρυθμίσεις που έχουν γίνει. Επίσης μπορεί να εντάξει σε μια λίστα ιστοσελίδες χαρακτηρισμένες ως ανεπιθύμητες για διαφόρους λόγους άσχετους με τους ανωτέρω περιορισμούς.
Ενεργοποίηση του Συμβούλου Περιεχομένου (Content Advisor)
Ανοίξτε τον Internet Explorer, επιλέξτε από την γραμμή εργαλείων του το μενού Εργαλεία (Tools) και μετά Επιλογές Internet (Internet Options).
Στο νέο παράθυρο διαλόγου που θα σας εμφανίσει επιλέξτε το μενού «Περιεχόμενο (Content )» και πατήστε το πλήκτρο «Ενεργοποίηση (Enable)».
Όταν επιλεγεί η «Ενεργοποίηση (Enable)» θα εμφανισθεί ένα νέο παράθυρο με καρτέλες στο οποίο στη καρτέλα «Γενικά» μπορείτε να δημιουργήσετε έναν κωδικό (Password) για τον Σύμβουλο Περιεχομένου , καθώς και μια υπόδειξη η οποία θα σας βοηθήσει να θυμάστε τον κωδικό σε περίπτωση απώλειας του.
Όταν ο Σύμβουλος είναι ενεργοποιημένος και ένας χρήστης προσπαθήσει να ανοίξει μια ιστοσελίδα , εκτός των ορίων που έχουν ορισθεί , ο Internet Explorer δε θα παρουσιάσει τη σελίδα. Αντίθετα θα εμφανιστεί ένα προειδοποιητικό μήνυμα. Χρήστες που γνωρίζουν τον κωδικό πρόσβασης επόπτη έχουν τη δυνατότητα να παρακάμψουν την προειδοποίηση και να δουν τη σελίδα.
Γενικές ρυθμίσεις του Content Advisor
Προκειμένου να προχωρήσετε σε ρυθμίσεις του Content Advisor ανάλογα με τις προτιμήσεις σας, μπορείτε να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα.
Ανοίξτε τον Internet Explorer, επιλέξτε από την γραμμή εργαλείων του το μενού Εργαλεία (Tools) και μετά Επιλογές Internet (Internet Options).
Στο νέο παράθυρο διαλόγου που θα σας εμφανίσει επιλέξτε το μενού «Περιεχόμενο (Content )» και πατήστε το πλήκτρο «Ενεργοποίηση (Enable)».
Στο νέο παράθυρο διαλόγου που θα σας εμφανίσει επιλέξτε το μενού «Περιεχόμενο (Content)» και πατήστε το πλήκτρο «Ρυθμίσεις (Settings)».
Επιλέγοντας «Ρυθμίσεις (Settings)», θα σας εμφανίζει προτροπή για να εισάγετε τον «Κωδικό (Password)» (αυτό που είχατε πληκτρολογήσει κατά την ενεργοποίηση του Content Advisor) προκειμένου να προχωρήσετε στης ρυθμίσεις του.
Χαρακτηρισμοί (Ratings)
Η πρώτη καρτέλα / μενού του παράθυρου των ρυθμίσεων που θα σας εμφανίσει είναι η καρτέλα «Χαρακτηρισμοί (Ratings)». Εξ ορισμού ο Internet Explorer διαθέτει ένα σύστημα , το RSACi- το σύστημα βαθμολόγησης της Recreational Software Advisory Council ( Συμβουλευτική Επιτροπή Ψυχαγωγικού Λογισμικού).
Μέσω των χαρακτηρισμών μπορείτε να ορίσετε τον βαθμό και την αυστηρότητα κατά την αξιολόγηση μιας ιστοσελίδας από τον Content Advisor με συγκεκριμένα κριτήρια σε τέσερις κατηγορίες :
Βία (Violence), Γλώσσα (Language) , Γυμνό (Nudity), Σεξ (Sex),
και πέντε επίπεδα (αριθμημένα από το 0 έως το 4) με προκαθορισμένες διαβαθμίσεις για κάθε κατηγορία ο μεγαλύτερος αριθμός αντιπροσωπεύει πιο απερίφραστο ή έντονο περιεχόμενο.
Στην καρτέλα «Χαρακτηρισμοί», διαλέξτε μια κατηγορία και, κατόπιν, σύρετε το ροοστάτη για να ορίσετε τα όρια που θέλετε. Καθώς μετακινείτε το ροοστάτη, κάτω από αυτόν εμφανίζεται μια περιγραφή της τρέχουσας ρύθμισης. Επαναλάβετε αυτό το βήμα για κάθε κατηγορία.
Πατήστε το κουμπί «Εφαρμογή (Αpply)» ή στο ΟΚ. Αν δεν έχετε ήδη ορίσει κωδικό πρόσβασης επόπτη, δώστε έναν και επιβεβαιώστε τον στο πλαίσιο διαλόγου που παρουσιάζεται.
Ο Κωδικός πρόσβασης Επόπτη είναι το κλειδί που επιτρέπει την αλλαγή των ρυθμίσεων του Συμβούλου περιεχομένου ή την παράκαμψη της προστασίας του. Σημειώστε αυτόν τον κωδικό πρόσβασης και φυλάξτε τον σε ασφαλές μέρος, ώστε στο μέλλον να μην είναι αδύνατη η αλλαγή ή η απενεργοποίηση των περιορισμών περιεχομένου του Internet Explorer.
Αν ξεχάσατε τον κωδικό πρόσβασης ανοίξτε τον επεξεργαστή Μητρώου (Registry Editor) και πηγαίνετε στο κλειδί :
HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Retings.
Εκεί διαγράψτε την τιμή Key του κλειδιού αυτού.
Αν νομίζετε ότι τα παιδιά σας είναι αρκετά έξυπνα ώστε να κάνουν αυτές τις διορθώσεις στο μητρώο μόνα τους, χρησιμοποιήστε τις άδειες του μητρώου για να ελέγχετε την πρόσβαση σε αυτό το κλειδί (με τη διαταγή Permissions του μενού Edit) .
Περισσότερες πληροφορίες για το Rating και τις ιστοσελίδες που διαθέτουν, μπορείτε να βρείτε στην ακόλουθη ιστοσελίδα:http://www.icra.org/ (Internet Content Rating Association)
Φραγή μη χαρακτηρισμένων τοποθεσιών «Εγκεκριμένες Τοποθεσίες (Approved Sites)»
Το περιεχόμενο όλου του διαδικτύου δεν είναι χαρακτηρισμένο. Εξ ορισμού ο Σύμβουλος Περιεχομένου απαγορεύει την πρόσβαση σε σελίδες που δεν έχουν χαρακτηρισθεί, επειδή δεν έχει άλλο τρόπο να γνωρίζει το είδος του περιεχομένου τέτοιων σελίδων. Όπως ακριβώς γίνεται όταν προσπαθείτε να προβάλλετε μια σελίδα με νη αποδεκτό περιεχόμενο, έτσι και όταν αποπειραθείτε να ανοίξετε μια μη χαρακτηρισμένη τοποθεσία θα δείτε ένα πλαίσιο διαλόγου που θα σας ενημερώνει ότι η σελίδα δεν έχει χαρακτηρισθεί θα σας ζητήσει να επιλέξετε μια από τρεις επιλογές:
Να επιτρέπετε πάντα η εμφάνιση της τοποθεσίας (Always allow this Web Site to be viewed)
Επιλέγοντας το συγκεκριμένο κάθε φορά που θα επισκεπτόμαστε την συγκεκριμένη ιστοσελίδα θα μας επιτρέπει να έχουμε πρόσβαση σε αυτή και σε όλο το περιεχόμενο της, χωρίς να χρειαστεί να πληκτρολογήσουμε άλλη φορά το password (κωδικός).
Να επιτρέπετε πάντα η εμφάνιση της σελίδας (Always allow this Web page to be viewed)
Επιλέγοντας το συγκεκριμένο κάθε φορά που θα επισκεπτόμαστε την συγκεκριμένη ιστοσελίδα θα μας επιτρέπει να έχουμε πρόσβαση σε αυτή, χωρίς να χρειαστεί να πληκτρολογήσουμε άλλη φορά το password (κωδικός).
Να επιτραπεί η εμφάνιση μόνο αυτή τη φορά (Allow viewing only this time)
Επιλέγοντας την συγκεκριμένη επιλογή και πληκτρολογώντας το password θα επιτραπεί η πρόσβαση στην ιστοσελίδα μόνο την συγκεκριμένη φορά.
Η δεύτερη καρτέλα / μενού του παράθυρου των ρυθμίσεων που θα σας εμφανίσει είναι η καρτέλα «Εγκεκριμένες Τοποθεσίες (Approved Sites)».
Σε αυτό το παράθυρο μπορείτε να ορίσετε ιστοσελίδες που θα εμφανίζονται χωρίς την παρέμβαση του Content Advisor [δεν χρειάζεται η εισαγωγή password (κωδικού)] και ιστοσελίδες που θα θέλετε να μην επιτρέπετε η πρόσβαση χωρίς την εισαγωγή του password (Content Advisor).
Για να γίνει αυτό θα πρέπει στο πεδίο «Να επιτρέπετε αυτή η τοποθεσία Web (Allow Web Site» να πληκτρολογήσετε την ιστοσελίδα που επιθυμείτε και ανάλογα με την περίπτωση να επιλέξετε «Πάντα (Always)» ή «Ποτέ (Never)» .
Καρτέλα «Γενικά (General)»
Η τρίτη καρτέλα / μενού του παράθυρου των ρυθμίσεων που θα σας εμφανίσει είναι η καρτέλα «Γενικά (General)».
Αν η επιλογή «Δυνατότητα επίσκεψης σε μη χαρακτηρισμένες Τοποθεσίες (Users can see sites that have no rating)» είναι ενεργοποιημένη τότε οι χρήστες θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ιστοσελίδες που δεν διαθέτουν Χαρακτηρισμό – Rating. Όταν μια ιστοσελίδα δεν διαθέτει Χαρακτηρισμό (Rating) δεν μπορεί να αξιολογηθεί από τα κριτήρια που έχετε ορίσει στα Ratings.
Αλλαγή Κωδικού Πρόσβασης (Change Content Advisor Password)
Από την επιλογή Αλλαγή Κωδικού Πρόσβασης (Change Password), έχετε την δυνατότητα να αλλάξετε το password για τον Σύμβουλο περιεχομένου.
Απενεργοποίηση του Συμβούλου
Αν κάποια στιγμή δεν σας χρειάζεται πλέον ο Σύμβουλος Περιεχομένου μπορείτε να τον απενεργοποιήσετε μέσα από την κεντρική καρτέλα του και δεν θα ξαναεμφανιστεί.
Παρόμοια προγράμματα φίλτρα μπορείτε να βρείτε πάρα πολλά όπως το Parental Control του Norton Internet Security. Πολλές φορές όμως οι μικροί μας φίλοι γνωρίζουν πολύ περισσότερα απ” όσα νομίζουμε και υπάρχουν φορές που δεν το έχουν σε τίποτα να ξετινάξουν , κυριολεκτικά την προστασία του όποιου προγράμματος φίλτρου, κρύβοντας μάλιστα έντεχνα τα ίχνη τους , ώστε να φαίνεται ότι η χρήση που έκαναν ήταν μέσα στα προβλεπόμενα πλαίσια. Άλλωστε θα μπορούσαν να προσπελάσουν μια απαγορευμένη ιστοσελίδα από το PC του φίλου τους.
Αναμφισβήτητα η καλύτερη προστασία έρχεται μέσω της ενημέρωσης και της επικοινωνίας μεταξύ των γονέων και των παιδιών.
Ο κόσμος του Διαδικτύου έχει πολλά να τους προσφέρει σήμερα, ως μέσω εκπαίδευσης, επικοινωνίας , ψυχαγωγίας, εργαλείο ενημέρωσης και παραγωγικότητας.
Ας τους δείξουμε όλες τις ωφέλιμες πλευρές τους, καθώς και πώς να αποφεύγουν τις όποιες κακοτοπιές.
http://www.hellasforce.com/, 7/10/2014