12 Σεπτεμβρίου 2014

Αν σπούδαζες στην Κοπεγχάγη

Όλοι τους στο δεύτερο έτος των σπουδών σε διαφορετικές χώρες του κόσμου, συμμαθητές από το σχολείο που τέλειωσαν μόλις ένα χρόνο πριν, βρέθηκαν σε αποχαιρετιστήρια συνάντηση, πριν πάρει ο καθένας τον δρόμο του, για να ξεκινήσουν την νέα ακαδημαϊκή χρονιά.

Ο καθένας εξιστορεί την εμπειρία του από το πρώτο έτος σπουδών στην Σχολή του, τις προσδοκίες του για τη νέα χρονιά.

«Η Σχολή μας πνίγηκε στα σκουπίδια, με αποτέλεσμα να ανασταλεί ακόμη και η λειτουργία της τον Ιούνιο που μας πέρασε. Οι εικόνες ντροπής για πανεπιστημιακό ίδρυμα σύγχρονης χώρας του 21ου αιώνα, έγιναν πρωτοσέλιδο σε πολλές εφημερίδες και πρώτη είδηση στα τηλεοπτικά δελτία. Δύσκολα μπορούν οι συνεπείς φοιτητές να προγραμματίσουν το πρόγραμμά τους. Απεργίες, καταλήψεις αλλαγές στις ώρες διδασκαλίας στο καθημερινό πρόγραμμα όλων σχεδόν των σχολών του Πανεπιστημίου Αθηνών χρόνια τώρα, με κάθε αφορμή και χωρίς αφορμή, δικαιολογημένα και αδικαιολόγητα, όπως μας αφηγούνται οι μεγαλύτεροι σε ηλικία φοιτητές, θέλοντας να μας βάλουν στο κλίμα. Το αποτέλεσμα όμως το ίδιο. Ανασφάλεια, αδυναμία προγραμματισμού για τον φοιτητή που ενδιαφέρεται αλλά και για τον καθηγητή που επιθυμεί να ασκήσει του λειτούργημά του. Το βιώσαμε ήδη καθώς από την πρώτη μας ημέρα ως φοιτητές, μάθαμε να ζούμε με το άγχος εάν θα ξεκινήσει το εξάμηνο στην ώρα του, εάν θα ολοκληρωθεί, εάν θα δοθούν οι εξετάσεις. Τώρα με το ζήτημα των αιώνιων φοιτητών υπάρχουν πάλι «αναταράξεις». Διάβασα ότι έχει γίνει κατάληψη των γραφείων διοίκησης του ΕΜΠ με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να παγώσουν κρίσιμες λειτουργίες. Υπάρχει ανησυχία για καταλήψεις και σε άλλες σχολές», εξιστορεί, με φανερή απογοήτευση, ο φοιτητής από την Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Μάθαμε ότι οι παραδόσεις των μαθημάτων ξεκινούν χωρίς καμία χρονική καθυστέρηση. Το πρόγραμμα εξαμήνου, που μας έστειλαν ηλεκτρονικά στα μέιλ μας αρκετές ημέρες πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα, τηρήθηκε χωρίς να υπάρξει ούτε μια αλλαγή, ούτε μια καθυστέρηση στην έναρξη της ώρας διδασκαλίας. Μια φορά μόνον, καθηγητής ξεκίνησε την παράδοση του μαθήματος με 15 λεπτά καθυστέρηση και μας είχε στείλει ειδοποίηση δύο εβδομάδες πριν», αναφέρει φοιτητής που σπουδάζει οικονομικά σεΠανεπιστήμιο του Λονδίνου, δείχνοντας στην παρέα το συγκεκριμένο μέιλ του καθηγητή, από το κινητό του.
«Μας παρέχουν ακόμη και τεχνική υποστήριξη και συμβουλές εάν χαλάσει το φορητό κομπιούτερ ή η ταμπλέτα μας. Υπάρχει αλληλοσεβασμός μεταξύ καθηγητών και φοιτητών. Άμεση επικοινωνία και επίλυση όλων των ζητημάτων πριν ακόμη πάρουν έκταση».

«Οργάνωση και υποδομές που σε κάνουν να μην θέλεις να φύγεις ούτε για να γυρίσεις στο σπίτι σου». Με αυτά τα απλά λόγια περιγράφει την δική του εμπειρία από τις Σπουδές του στην Κοπεγχάγη (Ιατρική) ο τρίτος φοιτητής της παρέας.
«Ζω το όνειρο μου, νιώθω πραγματικά τυχερός που μου δόθηκε αυτή η ευκαιρία στη ζωή μου. Πέρα όμως από τις Σπουδές υπάρχει και έντονη φοιτητική ζωή στην πόλη, σε αντίθεση με τη φήμη που υπάρχει ότι η πόλη νεκρώνει από το απόγευμα και μετά. Υποδομές για κάθε είδους αθλητική δραστηριότητα, φοιτητικές λέσχες, βιβλιοθήκες ανοικτές για τους φοιτητές», αναφέρει, δείχνοντας πρωτοσέλιδο ελληνικής εφημερίδας, με φωτογραφία τον νέο ποδηλατοδρόμο στην πρωτεύουσα της Δανίας, που ίπταται του δρόμου και των καναλιών και αποτελεί το νέο αξιοθέατο της πόλης.
«Δεκάδες εκδηλώσεις ψυχαγωγίας διοργανώνονται από τους φοιτητές. Ταυτόχρονα γίνονται πάρτι, συναντήσεις σε καφετέριες, η διασκέδαση είναι έντονη. Με κέφι και χαμόγελο».

«Εδώ μας έμεινε ένας φραπέ στην καφετέρια, που κρατάμε όλη μέρα» λέει με μελαγχολία ο φοιτητής από μικρή πόλη της περιφέρειας που σπουδάζει στην Αθήνα. Άντε και ο καλός καιρός, που εκεί είμαστε πρώτοι στον κόσμο. Αλλά ο ήλιος και ο λαμπερός αττικός ουρανός δεν αρκεί για να επιλύσει τα αιώνια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά ΑΕΙ. Επιτέλους ας υπάρξει συναίνεση να πάει μπροστά το ζήτημα της Παιδείας. Από εκεί πηγάζουν όλα τα καλά αλλά και τα δεινά μιας χώρας».

Φτάνει άραγε το απλό αυτό μήνυμα στους αρμοδίους φορείς και ανθρώπους που έχουν ρόλο στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος;

του Αλέκου Λιδωρίκη, δημοσιογράφου.

http://www.protagon.gr/, 9/9/2014