27 Ιουνίου 2022

Shrinkflation: Η διαδεδομένη πρακτική των πολυεθνικών – Τι είναι και γιατί μας αφορά;


Το Shrinkflation είναι η διαδεδομένη πρακτική των πολυεθνικών και των κατασκευαστών να μικραίνουν τη συσκευασία ή την ποσότητα του προϊόντος τους, διατηρώντας όμως ίδια την τιμή.
Το λέει και ο όρος που βγαίνει από το shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός).

Ένα παράδειγμα;

Άπειρα παραδείγματα. Εκεί που π.χ ένα μικρό κουτί είχε 65 χαρτομάντηλα πριν μερικούς μήνες, τώρα έχει 60. Ή το βάρος ενός σαπουνιού μειώθηκε από τα 155 στα 135 γραμμάρια. Ή ένα κουτί καφέ, αντί για 100 πλέον έχει 90 γραμμάρια. Το ίδιο και με αμέτρητα ακόμη προϊόντα, από τσιπς και μπύρες, μέχρι έτοιμες σούπες, τροφή κατοικιδίων και απορρυπαντικά. Μείωση προϊόντος με την παλιά τιμή. Η σοκολάτα συγκεντρώνει τις περισσότερες καταγγελίες. Και ακολουθούν το τυρί και το γάλα.

Πληθωρισμός vc Marketing

Πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο μειώνουν το προϊόντα τους με τρόπους που συνήθως δεν μπορεί να αντιληφθεί με την πρώτη ή ακόμη και με τη δεύτερη ματιά ο καταναλωτής, διατηρώντας παράλληλα σταθερό αυτό που σίγουρα θα προσέξει: την τιμή του.

Όμως το κόστος για τον καταναλωτή δεν παραμένει το ίδιο.

Για την ακρίβεια πληρώνει περισσότερα, καθώς με τα ίδια χρήματα αγοράζει λιγότερο προϊόν.

Οι εταιρείες αντίθετα αυξάνουν έμμεσα τα κέρδη.

Τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο έχουν πλέον κατακλυστεί με σχετικά ρεπορτάζ, εντοπίζοντας ακόμη και κρυφές αλλαγές στις οποίες δεν μπορεί να πάει ο νου σας.


Η επανάσταση των καταναλωτών

Ήδη οι καταγγελίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πέφτουν πια «βροχή». Καταναλωτές συγκρίνουν σε αναρτήσεις παλαιότερες και νέες συσκευασίες του ίδιου προϊόντος, που συνεχίζει να πωλείται στην ίδια τιμή.

Η διαφορά είναι συνήθως εμφανής. Ορισμένες φορές γίνεται αντιληπτή μόνο μετά με το άνοιγμα της συσκευασίας. Η αλήθεια είναι πάντως κρυμμένη στις λεπτομέρειες. Εν προκειμένω, στα ψιλά γράμματα της συσκευασίας.

Από την τάση του shrinkflation εν τω μεταξύ φαίνεται ότι δεν έχουν γλιτώσει ούτε… οι τσίχλες.

Μπορεί να κάνει κάτι ο καταναλωτής για να προστατευτεί;

Μάλλον όχι. Στην εποχή των συσκευασμένων αναλώσιμων, είναι δύσκολο – εκτός κι αν υπάρχει η λύση καταστήματος που πουλά προϊόντα με το κιλό. Ωστόσο, οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται.

Μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές σε εξειδικευμένα σάιτ για να δουν τι τους συμφέρει ή να αγοράζουν τα προϊόντα του εκάστοτε σούπερ μάρκετ, αντί για εκείνα των πολυεθνικών.

https://www.youtube.com/watch?v=P4fYVxP7Vkc&feature=emb_logo