30 Ιανουαρίου 2025

Ιάσονας Τριανταφυλλίδης: Οι άγνωστες ιστορίες του – Ο ξενύχτης Χορν, η Μαίρη Αρώνη και ο σοφός Χατζιδάκις

Ο εκλιπών δημοσιογράφος, κριτικός κινηματογράφου και τηλεόρασης, Ιάσονας Τριανταφυλλίδης, λάτρης του καλού ελληνικού κινηματογράφου της περιόδου ’50 – ’70 και αρνητής των talent show, άφησε το στίγμα του στην πολιτιστική κουλτούρα του τόπου......μέσα από το εκδοτικό, επιμελητικό έργο του («36 μαθήματα χορού», «Ταινίες για φίλημα», «Στο τέλος μιλάει το πανί», «Άρχισαν τα όργανα» κ.α) και την παρουσία του στα Μέσα, εγκαινιάζοντας την πρώτη πρωινή εκπομπή του MEGA «Κοκτέιλ».

Ιδιαίτερη μνεία οφείλουμε να κάνουμε στην εκδοτική σειρά «ελληνικό σινεμά σε πρώτο πρόσωπο» την οποία ενορχήστρωσε ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης βασιζόμενος σε αρχειακό υλικό (Γιώργος Τζαβέλλας) και συνεντεύξεις του ίδιου με σημαντικούς Έλληνες ηθοποιούς και σκηνοθέτες: Μιχάλης Κακογιάννης, Ελένη Ζαφειρίου, Κώστας Βουτσάς, Γιάννης Δαλιανίδης, Ρένα Βλαχοπούλου, Αλίκη Βουγιουκλάκη και φυσικά, Δημήτρης Χορν.

Και, όσον αφορά τον τελευταίο εκ των προαναφερθέντων σπουδαίων, ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης δεν σταμάτησε εκεί: το 2022 κυκλοφόρησε την έκδοση «Η τελειότητα της γοητείας: 100 χρόνια Δημήτρης Χορν» (εκδόσεις Λυκόφως) τιμώντας και εξιστορώντας τη ζωή ενός από τους πιο καταξιωμένους Έλληνες ηθοποιούς.

«Το σήκωσε η μητέρα μου»

Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του, τρία χρόνια νωρίτερα, ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης μίλησε στην ΕΡΤ για διάφορα σημεία της ζωής του Δημήτρη Χορν αλλά και για την γνωριμία τους, πλέκοντας δικαίως το εγκώμιο του. «Ο Χορν είχε μια έμφυτη, απλούστατη γοητεία, η οποία όμως ήταν συνδιασμένη με μια καλοσύνη απέναντι στους ανθρώπους. Ήταν ένας άνθρωπος γενναιόδωρος σε όλα τα πράγματα».

Όπως υποστήριξε ο Τριανταφυλλίδης, όταν ο Χορν έμαθε την αμοιβή που έλαβε ο μακιγιέρ, αναφώνησε «Και δεν τα δίναμε καλύτερα σε έναν γιατρό να με κάνει είκοσι χρόνια νεότερο, να τελειώνουμε;»

Οι δυο τους γνωρίστηκαν «επειδή ο Χορν ξενυχτούσε, όπως συνήθιζαν οι παλιοί ηθοποιοί, έψαχνε ανθρώπους να κάνει παρέα μέχρι το πρωί. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που με πήρε τηλέφωνο, γιατί μου είχε πει όταν γνωριστήκαμε ‘κοιμάσαι νωρίς;’ και του είχα πει όχι, καμία ημέρα και εγώ μέσα στο σπίτι μου δεν έχω ύπνο τα βράδια, έχω πάντα παρέες.

Και με πήρε [πάλι τηλέφωνο] την άλλη ημέρα. Τότε δεν υπήρχαν κινητά και με πήρε στο σπίτι. Το σήκωσε η μητέρα μου» η οποία όταν ρώτησε «ποιος καλεί;» και άκουσε από την άλλη γραμή του τηλεφώνου «Ο Δημήτρης Χορν» της έπεσε η συσκευή από τα χέρια, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε γελώντας ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης.

«Ο Χορν ήταν κεφάτος, αλλά όσο περνούσαν τα χρόνια αντιμετώπιζε με δέος την δουλειά του(…)το πρότυπο του ήταν ο [Νίκος] Δενδραμής, ένας σπουδαίος ηθοποιός και ζεν πρεμιέ».

»Ο Χορν ήταν τυχερός, έκανε δέκα ταινίες, που ήταν καλές ταινίες. Η Μαίρη Αρώνη που είχε παίξει στην Επίδαυρο όλο [το το έργο] του Αριστοφάνη, την είχαν πει εθνική μας κομεντιέν, πέρασε στην ιστορία ως Πάστα Φλώρα. Το ’35 πήρε πρόωρη σύνταξη γιατί δεν έβρισκε δουλειά και το ’57 ήταν εξώφυλλο σε περιοδικό. Η ζωή κάνει διάφορες τέτοιες τρέλες».

«Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από το να σε εκτιμούν λάθος άνθρωποι»

«Όταν γυρίστηκε η ταινία ‘Αλίμονο στους νέους’ (1961) είχε γραφτεί για να παίξει ο Ηλιόπουλος. Ο Ηλιόπουλος είπε όχι» και τότε ανέλαβε ο Δημήτρης Χορν, όπως ανέφερε ο Τριανταφυλλίδης στην ΕΡΤ με αφορμή την πλούσια βιογραφία «Η τελειότητα της γοητείας».

Ωστόσο, προέκυψε ένα σοβαρό ζήτημα: ο Χορν έπρεπε να φαίνεται ηλικιωμένος ενώ ήταν μόνο 40 χρονών -με τον μακιγιέρ ο οποίος ήταν υπεύθυνος να κάνει τον Χορν να φαίνεται μεγαλύτερος να παίρνει τα ίδια χρήματα, «ίσως και παραπάνω» από τον ηθοποιό.

Όπως υποστήριξε ο Τριανταφυλλίδης, όταν ο Χορν έμαθε την αμοιβή που έλαβε ο μακιγιέρ, αναφώνησε «Και δεν τα δίναμε καλύτερα σε έναν γιατρό να με κάνει είκοσι χρόνια νεότερο, να τελειώνουμε;».

«Θέλετε να πω κάτι που μου είχε πει ο Μάνος Χατζιδάκις που ισχύει σε αυτές τις περιπτώσεις; Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από το να σε εκτιμούν λάθος άνθρωποι για λάθος λόγο». Με αυτή την γεμάτη σοφία φράση έκλεισε ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης την συνέντευξη του στην ΕΡΤ – η οποία έμελλε να αντηχεί χρόνια αργότερα.

in.gr