«Σπάσε τη σιωπή». Αυτό ήταν το μήνυμα που έστειλε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την παρουσίαση της εθνικής στρατηγικής και της εκστρατείας ενημέρωσης για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού σε ειδική εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Μητσοτάκης κάθισε δίπλα σε μαθητές του 3ου Γυμνασίου Πολίχνης, άκουσε τις εμπειρίες τους, μοιράστηκε τις δικές του από τα μαθητικά του χρόνια και μίλησε για το φαινόμενο του bullying, που βρίσκεται σε έξαρση.
«Και μένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο και αυτό ήταν μια αστεία διαδικασία για τους καλούς μαθητές, και όλοι το αντιμετωπίζαμε ως χαβαλέ. Μπορεί εμένα να μη με επηρέασε, αλλά υπήρχαν συμμαθητές μας που υπέφεραν και τώρα δεν θέλουν να λένε τίποτα για το σχολείο και δεν θέλουν καμία συμμετοχή στο σύλλογο αποφοίτων. Αυτά είναι τραύματα που μπορεί να μείνουν και να αφήσουν κατάλοιπα», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι «δεν είναι μαγκιά να σπας τον άλλον στο ξύλο ή να τον λοιδορείς».
Με την ειδική πλατφόρμα καταγγελιών για περιστατικά bullying στο σχολικό περιβάλλον, stop-bullying.gov.gr, να είναι ήδη σε εφαρμογή, ζήτησε από τη σχολική κοινότητα να «σπάσει τη σιωπή της» και να «απομονώσει αυτές τις συμπεριφορές».
H πλατφόρμα θα δέχεται επώνυμες καταγγελίες από γονείς και μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, με στόχο να «ακουστούν» όλα τα περιστατικά και να γίνει άμεση διαχείρισή τους εντός του σχολείου και με τη συνδρομή δύο ακόμα επιτροπών με τη συμβολή ειδικών.
«Το γνωρίζουμε καλά, το γνωρίζουν και ο υπουργός και το υπουργείο, ότι η επιτυχία όλης αυτής της προσπάθειας τελικά θα κριθεί από την αποτελεσματικότητά μας στη διαχείριση των περιστατικών τα οποία θα καταγγελθούν. Οταν θα γίνει η καταγγελία, μετά θα πρέπει να είμαστε αποτελεσματικοί και με τον σωστό τρόπο να αντιμετωπίσουμε το περιστατικό», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, έκανε λόγο για ένα «απόστημα», το οποίο πρέπει να σπάσει.
Και υπογράμμισε ότι η παρουσίαση της πλατφόρμας είναι μόνο ένα μέρος της στρατηγικής του υπουργείου Παιδείας. «Πρόκειται για ένα εθνικό θέμα και θα το αντιμετωπίσουμε ενωμένα», ξεκαθάρισε, ενώ παρουσίασε ένα σύνολο δράσεων, το οποίο θα συμβάλει στην εξάλειψη του φαινομένου.
«Δεν βάζουμε τίποτα κάτω από το χαλί. Ολοι μαζί πρέπει να μιλήσουμε, όλοι μαζί πρέπει να δράσουμε», ξεκαθάρισε.
«Πρέπει να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα κοινωνικού συμβολαίου, αποδοχής και σεβασμού της κουλτούρας, γι’ αυτό από τον Σεπτέμβριο εντάσσουμε δράσεις Ενεργού Πολίτη από τα Νηπιαγωγεία μέχρι την Α’ Λυκείου», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.
O υπουργός Παιδείας ετοιμάζεται για σημαντικές αλλαγές στο πλαίσιο της πρόληψης και της αντιμετώπισης με νέες θεματικές στα μαθήματα από το Δημοτικό έως την Α’ Λυκείου, αλλαγή προς αυτή την κατεύθυνση στη φιλοσοφία των εκδρομών, αλλά και αυστηροποίηση των συνεπειών για τους μαθητές στα σχολεία.
ΝΕΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Αυστηροποίηση για ποινές, απουσίες, κινητά και πλατφόρμα καταγγελιών
Ενα νέο «κοινωνικό συμβόλαιο» στη σχολική κοινότητα εξήγγειλε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, κατά την παρουσίαση της ψηφιακής πλατφόρμας καταγγελιών περιστατικών βίας. Αυστηροποίηση ποινών, «φραγή» στα κινητά τηλέφωνα στην τάξη, αλλαγές στις απουσίες, οικονομικές συνέπειες για βανδαλισμούς, αλλά και αλλαγή κουλτούρας είναι το πλέγμα δράσεων που ανακοίνωσε. Ειδικότερα:
Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr
Με τη χρήση του Αριθμού Μητρώου του μαθητή, γονείς και μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου μπορούν να εισέρχονται στην πλατφόρμα για να καταγγείλουν επώνυμα ένα περιστατικό. Υπάρχουν ειδικά ερωτηματολόγια και η κάθε καταγγελία που καταγράφεται αντιμετωπίζεται από τρεις ομάδες «δράσης», ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού και με τη συνδρομή ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών. Η πλατφόρμα θα λειτουργεί και για τη χάραξη πολιτικών για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου του bullying.
Οι δράσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς
Ενεργός Πολίτης: Οι μαθητές από το Νηπιαγωγείο μέχρι και την Α’ Λυκείου θα παρακολουθούν ειδικό πρόγραμμα δράσεων, ενώ θα εκπαιδεύονται και στις δεξιότητες ζωής. Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη, είναι τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα να δίνεται χρόνος από το ωρολόγιο πρόγραμμα για τις συγκεκριμένες δράσεις.
Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών: Από τον Ιούνιο του 2024 ξεκινάει πρόγραμμα επιμορφώσεων, το οποίο θα καλύψει από τα στελέχη εκπαίδευσης μέχρι τους εκπαιδευτικούς που διαχειρίζονται τα περιστατικά στα σχολεία.
Τι αλλάζει από τώρα
- Προφορική παρατήρηση, επίπληξη ή και ωριαία απομάκρυνση από εκπαιδευτικό.
- Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις ημέρες με απόφαση του διευθυντή του σχολείου.
- Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε ημέρες από το Σύλλογο Διδασκόντων.
- Απόφαση για αλλαγή τμήματος από το Σύλλογο Διδασκόντων.
- Αποκλεισμός του μαθητή από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.
- Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Πρόκειται για ένα μέτρο που, αν και ίσχυε, ήταν μία ιδιαίτερα γραφειοκρατική διαδικασία, η οποία πλέον διευκολύνεται με απλή γνώμη συμβούλου εκπαίδευσης και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του ΚΕΔΑΣΥ, ύστερα από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.
- Αποκατάσταση ζημιών από γονείς και κηδεμόνες μαθητών που τις προκαλούν.
Τι αλλάζει από τον Σεπτέμβριο
- Λειτουργία πλατφόρμας eParents για αυτόματη ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες των μαθητών.
- 114 απουσίες το χρόνο, με 50 αδικαιολόγητες και 64 δικαιολογημένες. Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην προσέλευση του μαθήματος πάνω από 15 λεπτά θα λαμβάνεται ως μία απουσία, ενώ η αιτιολόγηση απουσιών από γονείς είναι μόνο για δύο ημέρες. Καταργείται η δυνατότητα διαγραφής απουσιών στο τέλος της σχολικής χρονιάς από το Σύλλογο Διδασκόντων.
- Οι μαθητές που χρησιμοποιούν κακόβουλα το κινητό (βίντεο, φωτογραφίες για έκθεση συμμαθητή ή εκπαιδευτικού) τιμωρούνται με 1 έως 5 ημέρες αποβολή. Για διακίνηση ευαίσθητων δεδομένων, έχουν ως συνέπεια την οριστική αποβολή από το σχολείο.
Περιστατικά παραβατικότητας
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, σημείωσε ότι τα περιστατικά σχολικής βίας έχουν αυξηθεί και η έντασή τους δείχνει ότι βρίσκονται σε κλιμάκωση. Μόνο τους τελευταίους μήνες έχει καταγραφεί πληθώρα περιστατικών παραβατικότητας ανηλίκων. Ενδεικτικά:
- Τον περασμένο Δεκέμβριο, δύο 13χρονοι μαθητές από τη Ναύπακτο αποκαλύφθηκε ότι χρησιμοποιούσαν εφαρμογή επεξεργασίας εικόνων, δημιουργώντας φωτογραφίες χωρίς ρούχα με πρωταγωνίστριες συμμαθήτριές τους, τις οποίες τις διακινούσαν σε δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αντίστοιχα, τον περασμένο Μάιο, ένα 15χρονι αγόρι στον Ασπρόπυργο είχε συλληφθεί όταν «έγδυσε» με λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης δύο 12χρονες συμμαθήτριές του.
- Τον περασμένο Ιανουάριο, ένα 13χρονο αγόρι, που ήταν θύμα bullying στο σχολείο, δέχθηκε επίθεση από ανήλικους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου στην Αγία Παρασκευή, την ώρα που είχε βγάλει βόλτα το σκύλο του. Οι μαθητές τον χτύπησαν, τον έβρισαν και τον απείλησαν για τη ζωή του, ενώ τον τράβηξαν και βίντεο.
- Τον περασμένο Φεβρουάριο, 13χρονος είχε δεχθεί επίθεση έξω από φροντιστήριο στην Καλλιθέα από τέσσερα άτομα. Ο έφηβος δέχθηκε χτυπήματα στο πρόσωπο, με την ομάδα που του επιτέθηκε να του ζητάει να πάρει τηλέφωνο τον πατέρα του «για να τον σκοτώσουμε», όπως του είπαν.
- Επίθεση από μαθητές διπλανού σχολείου δέχθηκε ένας 17χρονος μαθητής ΕΠΑΛ στο Περιστέρι «για τα μάτια μιας κοπέλας», σύμφωνα με συμμαθητές του. Η ομάδα των ανηλίκων κυνήγησε το θύμα, τον ξυλοκόπησαν, ενώ βιντεοσκόπησαν το «πέσιμο», μοιράζοντας στη συνέχεια τα βίντεο και τις εικόνες σε άλλους συμμαθητές τους.