1 Οκτωβρίου 2014

Σε ποιά κατεύθυνση να κινούνται οι ποδηλάτες;

Κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής εβδομάδας κινητικότητας, πραγματοποιήθηκε στο Μιλάνο μια άτυπη συνεδρίαση της 28 Ευρωπαίων υπουργών μεταφορών. Εκεί τέθηκε το ερώτημα αν η Ιταλία πραγματικά προωθεί την καθημερινή χρήση του ποδηλάτου στις πόλεις της.
Το ιταλικό Κοινοβούλιο συζητά αυτήν την εποχή ένα πακέτο μεταρρυθμίσεων στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας για να ενθαρρύνει τους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Ωστόσο, ο Υπουργός υποδομών και μεταφορών, Maurizio Lupi, έχει δηλώσει ότι είναι κατά της εισαγωγής του μέτρου της αντίθετης μετακίνησης του ποδηλάτου στην ροή του δρόμου, ένα μέτρο που θα επέτρεπε στους ποδηλάτες να κινούνται πιο ελεύθερα και το οποίο έχει ήδη εφαρμοστεί σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Η συζήτηση για την εισαγωγή της αντίθετης κατεύθυνσης για τα ποδήλατα υποστηρίζεται επίσης και από το ANCI (Associazione Nazionale Comuni d'Italia), την Ιταλική Ομοσπονδία των δήμων και Κοινοτήτων, καθώς και από πολλές περιβαλλοντικές οργανώσεις με στόχο την αύξηση του αριθμού των ποδηλατών στα αστικά κέντρα με το όριο 30-km στους δρόμους τους. Αυτό εκτιμάται ως ένα μέτρο χαμηλού κόστους για την ολοκλήρωση του υφιστάμενου δίκτυο ποδηλάτων.
Ο Edoardo Galatola, υπεύθυνος για την ασφάλεια στη FIAB,(Ιταλική Ομοσπονδία των φίλων του ποδηλάτου) επισημαίνει πώς η συζήτηση στο Κοινοβούλιο αντιμετωπίζει το ζήτημα της ασφάλειας, μέχρι στιγμής αγνοώντας τα στατιστικά στοιχεία. Στην πραγματικότητα, στην Ιταλία το 80% του συνόλου των ατυχημάτων που αφορούν ποδηλάτες είναι πλευρικά και μόνο το 8% είναι μετωπικά. Από αυτά, το ποσοστό στις ζώνες 30-km δεν είναι σημαντικό. Αντίθετα, το 60% των ατυχημάτων στις αστικές περιοχές εμφανίζεται σε διαβάσεις και τα μισά από αυτά στα σηματοδοτημένα σημεία διέλευσης. Αυτό επιβεβαιώνει, χωρίς αμφιβολία, ότι αυτό που προστατεύει τους ποδηλάτες δεν είναι τα φώτα κυκλοφορίας, αλλά η μειωμένη ταχύτητα και η ορατότητα.
Όπως επεσημάνθηκε από τον Brussels Bicycle Manager, Frederik Depoortere, που κλήθηκε από την FIAB να μιλήσει στη Ρώμη, παρουσία ομάδας βουλευτών φίλων του ποδηλάτου, το 85% των μονόδρομων στη βελγική πρωτεύουσα – περίπου 400 kms- εφαρμόζουν την αντίθετη ροή για τους ποδηλάτες.
Σύμφωνα με μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε διάστημα τριών ετών, μόνο το 5% του συνόλου των ατυχημάτων που αφορούν τους ποδηλάτες σημειώθηκε σε δρόμους που επιτρέπουν την αντίθετη ροή και από αυτά μόνο οι μισοί κινούνταν ενάντια στη ροή. Το άλλο 95% σημειώθηκε σε δρόμους με ίδια κατεύθυνση. Ο κ. Galatola καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το μέτρο δεν θα αυξήσει τον αριθμό των ατυχημάτων, όπως ο φοβούνται κάποιοι. 
Και πράγματι, τα στοιχεία δείχνουν το αντίθετο, χωρίς καμία αμφιβολία. 
Εντωμεταξύ υπάρχουν πόλεις στην Ιταλία, όπως Bozen, Reggio Emilia, Φεράρα, Lodi και άλλες, που έχουν ήδη εισάγει το σύστημα αντίθετης κατεύθυνσης για τα ποδήλατα σε πειραματική βάση. Ως αποτέλεσμα η συνολική χρήση ποδηλάτου σ’ αυτές τις πόλεις έχει αυξηθεί κατά 9% και τα ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 6%.
Η FIAB, το ANCI και μερικοί από τους δημάρχους, έχουν προτείνει να ανοίξει ένα φόρουμ συζήτησης με το Υπουργείο Μεταφορών το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τα υπάρχοντα δεδομένα και την συνολική εμπειρία, έτσι ώστε το Ιταλικό Κοινοβούλιο να λάβει τις σωστές αποφάσεις για να μειώσει την κυκλοφορία των Ι.Χ. και ταυτόχρονα να εξασφαλιστεί η ασφάλεια όλων των χρηστών του οδικού δικτύου. Ο κ. Pagliaccio, Πρόεδρος της FIAB, καλεί τον υπουργός Lupi να επανεξετάσει τις αποφάσεις του με βάση τα υπάρχοντα στατιστικά στοιχεία σχετικά με τα μη μηχανοκίνητα θύματα των τροχαίων ατυχημάτων, με στόχο την ενθάρρυνση της βιώσιμης κινητικότητας, όπως έχει ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

http://www.myota.gr/, 29/9/2014