Το ποδήλατο είναι η πιο φτηνή επένδυση για να φτιαχτούν οι βιώσιμες πόλεις και το πρώτο μέτρο που πρέπει να παρθεί είναι το όριο των 30 Κμ/ωρα σημείωσε η κα Μαρία Βασιλάκου Αντιδήμαρχος ελληνικής καταγωγής της Βιένης στο πανευρωπαϊκό συνέδριο για το ποδήλατο που διοργανώθηκε στην Βενετία την 1η Οκτωβρίου.
Στο συνέδριο με θέμα «Υποστηρίζουμε το ποδήλατο για να φτιάξουμε Βιώσιμες πόλεις» είχαν κληθεί και μίλησαν επιστήμονες και αιρετοί από όλες τις χώρες της Ευρώπης για να αναπτύξουν σχεδιασμούς και καταγραφές καλών πρακτικών και εφαρμογών στην ανάπτυξη του Ποδηλάτου.
Η Βιένη είναι μία από τις πόλεις που εφαρμόζουν συνολική πολιτική για την βιώσιμη κινητικότητα και έχει καταγράψει άλματα την τελευταία δεκαετία με στόχο το 2025 το 80% των μετακινήσεων να γίνεται με οικολογικό τρόπο. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει διπλασιαστεί η χρήση του ποδηλάτου με 1.200 χιλίομετρα ποδηλατικό δίκτυο και με ανάπτυξη 17 ώς 20 χιλιόμετρα το χρόνο.
Η κυρία Βασιλάκου αφού θύμισε ότι το 2050 το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα κατοικεί στις πόλεις και η Βιέννη είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πόλη της γερμανόφωνης Ευρώπης, τόνισε ότι πρέπει από σήμερα να σχεδιάσουμε και να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα διότι αν κάθε ένας πολίτης που έρχεται στην πόλη φέρνει μαζί του και χρησιμοποιεί και το Ι.Χ. αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει.
Το 24% των μετακινήσεων γίνεται στις πόλεις και αν το μοντέλο δεν αλλάξει τότε
όλη αυτή η μετακίνηση θα στοιχίζει 800 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως και θα καταναλώνει το 170% της ανθρώπινης βιοικανότητας.
Η κα Βασιλάκου ανέφερε ότι υπάρχουν πέντε προσκλήσεις για την πόλη του μέλλοντος.
Το θέμα της εξοικονόμησης ενέργειας που αφορά στην κίνηση μέσα στην πόλη. Η κινητικότητα για εκατομμύρια ανθρώπους κάθε μέρα με έναν άνετο, αποτελεσματικό και γρήγορο τρόπο
Ο σχεδιασμός της πόλης που θα αναπτύσσεται μέσα σε ένα κύμα αστικοποίησης. Η διαχείριση του χώρου. Και η ποιότητα της ζωής που είναι ένα δύσκολο καθήκον όταν έχεις να κάνεις με εκατομμύρια κόσμου που σημαίνει ότι πρέπει να φτιάξουμε πόλεις που να είναι καλές για τα παιδιά μας άρα και για μας.
Ολες αυτές οι προτεραιότητες είπε η αντιδήμαρχος της Βιάνης, μας οδηγούν κατ’ ευθείας στο ποδήλατο
Η Βιένη λοιπόν έχει διακριθεί για την βιώσιμη κινητικότητα για την πολιτική της μείωσης της εξάρτησης και της χρήσης του Ι.Χ.
Εχει σήμερα 39% χρήση των ΜΜΜ με πολιτική μείωσης των τιμολογίων των ετήσιων εισιτηρίων
Ομως η κα Βασιλάκου σημείωσε ότι δεν επαρκεί επένδυση στα ΜΜΜ γιατί κοστίζει πολύ και αργεί να επιφέρει αποτελέσματα.
Εχει καταφέρει να έχει 28% πεζόδρομους με στόχο το 30% αλλά κι αυτό έχει μεγάλο κόστος
Το ποδήλατο αποτελεί την λύση
Είναι φτηνό, είναι εύχρηστο, είναι βιώσιμο και ενεργειακά αυτόνομο, είναι πολύ αποτελεσματικό στο χώρο, έχει πολύ μικρό κόστος επένδυσης, έχει άμεσα αποτελέσματα, είναι διασκεδαστικό, αλλάζει άμεσα την ποιότητα της ζωής και είναι και επικοινωνιακό.
Η Βιέννη έχει πετύχει 7% των μετακινήσεων με το ποδήλατο, ενώ πριν από 5 χρόνια ήταν στο 4,7% και έχει στόχο το 15% μέχρι το 2025.
Αυτό το πέτυχε . Αυξάνοντας το δίκτυο, δημιουργώντας υποδομές, δουλεύοντας την επικοινωνία και με αλλαγές στις διοικητικές δομές.
Αν θέλεις να φτιάξεις μια ανθρώπινη πόλη και φιλική προς το ποδήλατο είπε η κα Βασιλάκου πρέπει πρώτα από όλα να μειώσεις τα όρια ταχύτητας μέχρι τα 30 Κμ/ώρα. Είναι χωρίς κόστος και το πιο αποτελεσματικό.
Στο Γκράτς που είναι πρωτοπόρος πόλη, έχουν καθιερώσει 30 Κμ σε όλη την πόλη.
Το δεύτερο είναι να σχεδιάζεις την πόλη με την οπτική γωνία αυτού που θέλει να μετακινείται με το ποδήλατο
Στην Βιέννη το 5% του προϋπολογισμού αφιερώνεται στους ποδηλατόδρομους
Εφαρμόζουν και στη Βιέννη τις διαδρομές ποδηλάτου αντίθετης κατεύθυνσης.
Τρίτο μέτρο ήταν η ευαισθητοποίηση του κοινού και η προσπάθεια να αλλάξει η αντίληψη που είχε ο πολίτης για το ποδήλατο.
Ανοιξαν συζητήσεις και άρχισαν οι άνθρωποι να συνειδητοποιούν ότι μπορούσαν να κυκλοφορήσουν με ποδήλατο
Επενδύσανε σε events. To 2011 διοργανώθηκε η πρώτη ποδηλατική παρέλαση με συμμετοχή 8.000 ποδηλατών.
Ενα άλλο παράδειγμα είναι το bikehouse ένα σπίτι που μεταφέρεται με ποδήλατο και μπορεί να μεταφέρει πληροφορίες και ποδήλατα από γειτονιά σε γειτονιά. Ηταν πολύ αποτελεσματικό.
Η καμπάνια φέτος για το ποδήλατο αφορά στις διαφορές φυσιογνωμίας ανθρώπων που μπορούν να χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατο.
Τέλος η κα Βασιλάκου ανέφερε ότι στον τομέα της διοίκησης δημιουργήθηκε ειδικά υπηρεσία ποδηλάτου αλλά και ο θεσμός του Συνήγορου του ποδηλάτη που υπερασπίζεται τις ανάγκες και τα δικαιώματα του ποδηλάτη.
Δείτε το video της ομιλίας της κας Βασιλάκου
http://www.myota.gr/, 3/10/2014